Debiut i to od razu na pozycji wicelidera krajowego rankingu. Tarnowskie Zakłady Mechaniczne zajęły drugie miejsce w zestawieniu najbardziej innowacyjnych firm „Rzeczpospolitej”.
Zakłady Mechaniczne Tarnów zajęły sklasyfikowane zostały na drugim miejscu w zestawieniu najbardziej innowacyjnych firm. Stało się tak dzięki ponad dwukrotnemu zwiększeniu inwestycji w zakresie badań i rozwoju. Pierwsze miejsce przypadło reprezentantowi także sektora przemysłu obronnego, gdyńskiemu producentowi radiostacji i radiotelefonów Radmor.
Wysokie miejsce tarnowskiej spółki w rankingu to zasługa najnowocześniejszego w kraju Centrum Badawczo-Rozwojowego. Tworzenie i rozbudowa Centrum zapewniły spółce wysoki - na poziomie ponad 19 % - stosunek przychodów do wydatków na prace związane z badaniami i rozwojem. Zdaniem komentującej ranking w „Rzeczpospolitej” Anity Błaszczyk, nie przez przypadek w tym roku w rankingu zwyciężyły spółki dostarczające sprzęt i wyposażenie dla wojska. Ten przemysł ma szanse w najbliższych latach świetnie zarobić na wartym prawie 130 mld zł planie modernizacji polskiej armii. Ma szansę, o ile będzie mógł dostarczać nowoczesne, innowacyjne produkty i rozwiązania – pisze dziennikarka.
W tekście towarzyszącym zestawieniu podkreśla także, że tarnowskie Centrum Badawczo-Rozwojowe jest jedyną w Polsce inwestycją w sektor badań i rozwoju w przemyśle obronnym, która jest prowadzona z udziałem dofinansowania z Unii Europejskiej. Zwraca ponadto uwagę na fakt, że Centrum będzie nadal rozbudowywane w drugim etapie inwestycji,a prace w CBR w najbliższych latach będą się koncentrować na opracowaniu i modyfikacji systemów obrony przeciwlotniczej bardzo krótkiego i krótkiego zasięgu, na rozwoju uzbrojenia pokładowego oraz elementów indywidualnego wyposażenia żołnierzy.
Ranking firm innowacyjnych został opracowany na podstawie danych ankietowych. Prócz informacji o strukturze wydatków na działalność badawczo-rozwojową i liczbie zatrudnionych w tych działach, w ankiecie pojawiły się także pytania jakościowe, dotyczące np. sprzedanych licencji, uzyskanych patentów czy opracowania produktów, które nie mają odpowiedników za granicą. Dane zebrane podczas wypełniania ankiet były następnie weryfikowane przez dziennikarzy gazety.