Budowa ronda na ulicy Wiśniowej, kładka dla pieszych nad autostradą, dwa ronda na Krakowskiej - to tylko niektóre założenia programu modernizacji układu komunikacyjnego w Tarnowie. Sporą część pieniędzy samorząd miasta zamierza pozyskać z funduszy zewnętrznych.
- Praktycznie wszystkie drogi wylotowe z miasta należy zmodernizować. Patrząc od północy, chcemy przebudować cały układ drogowy tarnowskiego odcinka drogi krajowej numer siedemdziesiąt trzy – mówi prezydent Roman Ciepiela.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad posiada już dokumentację na modernizację drogi w tej części Tarnowa. Miasto adaptuje do niej swoje rozwiązania. Według planów w tym rejonie ma powstać rondo na granicy ul. Wiśniowej, drogi krajowej nr 73 i skrzyżowania na Brzozówkę. Będzie to czteropasmowa droga do węzła autostradowego. - Rozmawiamy z Generalną Dyrekcją, aby w tym samym projekcie uwzględnić kładkę pieszo-rowerową nad autostradą. Jeżeli doszłoby do porozumienia to chcielibyśmy, aby kładka ta powstała w ciągu ulicy Nowodąbrowskiej – mówi prezydent Tarnowa.
Przygotowana koncepcja zakłada także czteropasmową drogę od skrzyżowania ulicy Lwowskiej ze Słoneczną, aż do nowego szpitala, z ciągiem rowerowo-pieszym na całej długości. Dodatkowo planowana jest budowa parkingu obok szpitala na wysokości hotelu dla pielęgniarek o pojemności około 150 miejsc. Od szpitala do granicy miasta byłaby to jedna jezdnia po jednym pasie dla każdego kierunku oraz środkowy pas umożliwiający skręt w prawo i w lewo. Środki na tę inwestycję miałyby pochodzić z funduszy europejskich.
Od strony zachodniej, od obwodnicy i drogi krajowej nr 94, planowane jest wybudowanie ronda o szerokości 38 m, poszerzenie ul. Krakowskiej z uwzględnieniem prawo – i lewoskrętów. Kolejnym założeniem jest budowa ronda o średnicy 58 m na skrzyżowaniu ul. Koszyckiej, Krakowskiej i Czerwonej. - O zmiany te dopominają się między innymi mieszkańcy – informuje Krzysztof Madej, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Komunikacji.
Ulica Krakowska miałaby zyskać kolejne rondo na wysokości skrętu w ulicę Warsztatową. Dodatkowo zaplanowano połączenie pod torami ulicy Warsztatowej z Kochanowskiego. Ulica Krakowska na odcinku do wiaduktu kolejowego ma zostać zmodernizowana i połączona z nowo otwartym parkingiem „park and ride”.
Od strony południowej Tarnów zyska połączenie alei Tarnowskich z nowym odcinkiem ulicy Tuchowskiej. Modernizacja tego odcinka ma także ułatwić komunikację z obwodnicą Tarnowa.
Szybkie i komfortowe połączenie dwóch części miasta i dwóch węzłów autostradowych ma stanowić gruntowna przebudowa ulicy Spokojnej, Elektrycznej, Wyszyńskiego i Czystej. Zmodernizowana droga pełnić będzie rolę wewnętrznej obwodnicy miasta, dzięki czemu ciężki ruch odbywać się będzie z dala od centrum Tarnowa. W ramach inwestycji powstać mają cztery ronda o średnicy ok. 60 metrów. Prace budowlane związane z rozbudową ulicy Spokojnej ruszą najwcześniej w 2017 roku i, ze względu na duży zakres robót, będą realizowane etapowo. Pozostałe inwestycje znajdują się w fazie koncepcyjnej. - Przygotowujemy dokumentację, programy funkcjonalno-użytkowe i wszystkie te dokumenty, które są wymagane, aby w przyszłości uruchomić procedurę w trybie zaprojektuj i wybuduj – zapewnia dyrektor Krzysztof Madej.