Tegoroczna edycja Festiwalu Paschalnego Musica Poetica odbędzie się od 16 do 19 marca w Bazylice Katedralnej w Tarnowie. Organizatorami imprezy są: Centrum Sztuki Mościce, Urząd Miasta Tarnowa , Capella Cracoviensis oraz Stowarzyszenie Pro Musica Mundi. Na wszystkie koncerty festiwalowe wstęp jest wolny.
VI Festiwal Pasyjny Musica Poetica odbędzie się od 16 do 19 marca w Bazylice Katedralnej w Tarnowie. Festiwal to nastrojowy, przedświąteczny czas z muzyką baroku, wirtuozowskimi wykonaniami, instrumentami dawnymi i premierowymi wykonaniami. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Jan Tomasz Adamus, a współorganizatorami Centrum Sztuki Mościce, Urząd Miasta Tarnowa, Capella Cracoviensis oraz Stowarzyszenie Pro Musica Mundi.
Impreza rozpocznie się „Pasją” Niccolò Jomellego, kompozytora, który stworzył podwaliny stylu klasycznego, choć sława nowatora została mu wykradziona. W swoim czasie jednak Jomelli był uważany za jednego z największych twórców, i nawet jeszcze młody Mozart wyrażał się z szacunkiem i podziwem o jednej z jego ostatnich oper, choć zdawała mu się ona staromodna.
„Pasja” należy do środkowego okresu twórczości neapolitańskiego mistrza, a wykonana zostanie przez cieszącą się rosnącym powodzeniem Orkiestrę Historyczną z Katowic, tym razem pod batutą szefa festiwalu i dyrektora Capelli Cracoviensis, Jana Tomasza Adamusa. Na festiwalu wystąpi 18 marca też sama Capella Cracoviensis, dla odmiany prowadzona przez Marcina Świątkiewicza
Natomiast 17 marca skrzypaczka Elicia Silverstein wykona autorski, solowy program, złożony z najsłynniejszych dzieł XVII i XVIII wieku.
Ostatnią pozycją festiwalu będzie niezwykły koncertowy maraton – gdyż tylko w postaci maratonu wykonać można zadziwiający zbiór 16 sonat różańcowych Heinricha Ignaza von Bibera. To wyjątkowe w swoim rodzaju opracowanie modlitewnych medytacji w formie muzyki czysto instrumentalnej. Wykonanie całości na koncercie na żywo jest nie lada ekwilibrystyką, wymaga też użycia kilku instrumentów, gdyż przestrajanie w trakcie zabrałoby zbyt dużo czasu. Młody skrzypek Robert Bachara, zafascynowany zbiorem, wykonuje go grając znaną z ikonografii techniką piersiowego uchwytu instrumentu, co samo w sobie jest wyjątkowe – być może jest to pierwsze współczesne wykonanie tej muzyki w taki sposób. Skrzypkowi towarzyszyć będą Teresa Kamińska na wiolonczeli i Andreas Arend na teorbie.
Honorowy patronat nad imprezą przyjęli: biskup Andrzej Jeż, Jacek Krupa, Marszałek Województwa Małopolskiego oraz Roman Ciepiela, Prezydent Miasta Tarnowa.
Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.
Program:
Środa 16 marca, Bazylika Katedralna, godz. 19.30
Niccolò Jommelli - Pasja
{oh}ORKIESTRA HISTORYCZNA
soliści: Marzena Lubaszka, Piotr Olech, Karol Kozłowski, Lukas Zeman
Jan Tomasz Adamus – dyrygent
Czwartek 17 marca, Bazylika Katedralna, godz. 20.00
Violino Solo
Elicia Silverstein – skrzypce
Henry Purcell – Preludium g-moll ZN 773
Georg Philipp Telemann – Fantazja SOLO,
Heinrich Ignaz Franz von Biber – Passacaglia na skrzypce solo
Johann, Sebastian Bach – Partita nr 6 E-dur na skrzypce solo BWV 1006
Giuseppe Tartini – Sonata g-moll “The Devil's” B.g5
Piątek 18 marca, Bazylika Katedralna, godz. 19.30
Domenico Scarlatti - Stabat Mater
CAPELLA CRACOVIENSIS
Marcin Świątkiewicz – klawesyn / organy, prowadzenie
Girolamo Frescobaldi – Toccata (klawesyn solo)
Giovanni Pierluigi da Palestrina – Stabat Mater a 8
Sebastián de Albero – Recercata V (klawesyn solo)
Domenico Scarlatti – Sonata K.58 (klawesyn solo)
Domenico Scarlatti – Stabat Mater a 10
Sobota 19 marca, Bazylika Katedralna, godz. 15.00
Heinrich Ignaz Franz von Biber – Sonaty Misteryjne
Robert Bachara – skrzypce
Teresa Kamińska – wiolonczela piccolo
Andreas Arend – teorba
godz. 15.00 - sonaty 1-5, tajemnice radosne
godz. 16.30 - sonaty 6-10, tajemnice bolesne
godz. 19.30 - sonaty 11-15, tajemnice chwalebne