Zakończył się kilkumiesięczny proces konserwacji flamandzkiego gobelinu ze sceną mitologiczną „Jazon zaprzęgający byka przed Ajetesem”. Tkanina, eksponowana na zamku w Dębnie, pochodzi z przełomu XVII i XVIII wieku. Jej konserwacja była możliwa dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dzięki wsparciu finansowemu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, po trwającej pół roku konserwacji, do zamku w Dębnie powrócił gobelin przedstawiający fragment historii Argonautów.
Gobelin był eksponowany w tym miejscu od 1978 roku. Stanowi on mienie podworskie przejęte w 1945 roku przez Muzeum Ziemi Tarnowskiej w Tarnowie i pochodzi z pałacu Goetzów Okocimskich z Brzeska. Jest to jedyny tego typu obiekt w zbiorach Muzeum Okręgowego w Tarnowie.
Wcześniej dwukrotnie konserwowany, w latach 1952 i 1970, przez warszawskie Pracownie Konserwacji Zabytków, także teraz został powierzony Polskim Pracowniom Konserwacji Zabytków S.A., Pracowni Konserwacji Tkanin, przy ulicy Solec w Warszawie.
Ta ścienna tkanina, tapiseria, wykonana została w technice tkackiej, gobelinowej, przy użyciu nici wełnianych i jedwabnych, przez warsztaty we Flandrii, na przełomie XVII i XVIII wieku. Duże wymiary: 260 x 427 cm, wskazują na jej pierwotne przeznaczenie do wysokich, reprezentacyjnych wnętrz. Brak zachowanych sygnatur nie pozwala jednak na przypisanie jej do konkretnego warsztatu, ani na ustalenie jej autora i projektanta kartonu.
Pomysł na przedstawienie ujęte na gobelinie został zaczerpnięty z VII księgi „Metamorfoz” Owidiusza i był stosunkowo popularnym motywem w sztuce tamtego okresu. Na tarnowskim gobelinie scena rozgrywa się na polu Marsowym w Kolchidzie. Jazon przedstawiony został w rzymskiej zbroi, z przypasanym mieczem, w hełmie na głowie. Scena ukazuje moment prowadzenia przed oblicze króla Ajetesa pierwszego pokonanego byka, którego za chwilę zaprzęgnie do pługa. Król Ajetes ukazany został na tronie w otoczeniu dworzan, pod baldachimem, na tle świątyni. Scenę obserwuje ukryta wśród zieleni ukochana Jazona - Medea.
Konserwacja gobelinu obejmowała usunięcie wcześniejszych niepoprawnych technicznie konserwacji (napraw, zeszyć i cer) i odczyszczenie powierzchni zabytkowej materii. Kolejno zabezpieczono, fachowo wyprano i osuszono tapiserię, oraz skorygowana została sfalowana powierzchnia tkaniny.
Nowością tej konserwacji jest wprowadzenie taśm na obrzeżach gobelinu, zamykających jego powierzchnię. Tak przygotowany obiekt został zawieszony na specjalnie przygotowanej szerokiej taśmie z rzepem, co pozwala na regulowanie nierówności wynikających z naprężeń pojawiających się na tak dużej powierzchni tapiserii.
Konserwacja ujawniła wcześniejsze zabiegi konserwatorskie wykonane przy gobelinie, także te z przełomu XIX i XX wieku. Nie usunięto ich gdyż ukazują historię obiektu, a także są ciekawym świadectwem stosowanych wcześniej metod konserwatorskich. Dzięki odczyszczeniu tapiserii ukazały się jej pierwotne kolory oraz umiejętności warsztatowe autorów gobelinu.
Gobelin jest prezentowany w miejscu szczególnie ważnym dla zamku w Dębnie, w sali, w której odbywają się wszystkie oficjalne uroczystości: koncerty, ceremonie ślubne, konferencje naukowe i lekcje muzealne.
Koszt prac to nieco ponad 55 tysięcy złotych, a dofinansowanie MKiDN wyniosło przeszło 44 tysiące złotych.