Galeria Bema 20 zaprasza 7 lutego o godzinie 18.00 na wernisaż wystawy „Cztery pory roku - Przedwiośnie", podczas której prezentowane będą prace studentów Instytutu Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, z pracowni Podstaw Grafiki Warsztatowej. Wybór prac i opiekę artystyczną zapewniła dr Anna Śliwińska.
Galeria Bema 20 zaprasza 7 lutego o godzinie 18.00 na wernisaż wystawy „Cztery pory roku - Przedwiośnie". Swoje prace zaprezentują: Anna Kruczek (pokaz indywidualny), Szymon Baszczowski, Paulina Bień, Anna Dobrzańska, Mira Florek, Agata Kantor, Sylwia Korczewska, Joanna Korus, Kinga Lizak, Lidia Milas, Paulina Penar, Kamil Perc, Maciej Rękas, Ewa Romańska, Aleksandra Siwiak, Nikola Skrzypek, Dominika Starzyk, Aneta Szumlańska, Sylwia Szywała, Norbert Trybulec, Kamila Wolińska. - Tytuł wystawy „Cztery pory roku -Przedwiośnie” ma charakter metaforyczny. W dosłownym rozumieniu „przedwiośnie”, to okres pośredni między zimą a wiosną. Między tym, co uśpione, a tym co ma się dopiero obudzić. To dodatkowa, piąta pora roku. Już nie hibernacja, ale jeszcze nie życie. Przenośnie - znaczenie tego stanu można zatem zrozumieć jako czas, w którym kształtują się podwaliny pod „nowy BYT”. Kojarzyć z tym, co ma dopiero ożyć, rozkwitnąć, ewoluować. To czas, kiedy ukazują się pierwsze oznaki, symptomy nowej – jeszcze nikomu niewiadomej kreacji. To chwila, gdy diament czeka już nieuchronnie na szlif i formowanie – by móc stać się olśniewającym brylantem - mówi dr Anna Śliwińska. - Taki kształt właśnie ma pierwsza wystawa Studentów I Roku Grafiki Instytutu Sztuki PWSZ w Tarnowie. Prezentowane na wystawie prace, to pierwsze zetknięcie z warsztatem graficznym. Pierwszy dotyk. Zachwyt i onieśmielenie. Nieporadność i tupet. Nadzieja i „klęska” porażki… Jak w życiu, jak w naturze.
W trakcie trwania wystawy, do 7 marca, studenci, pod kierunkiem dr Anny Śliwińskiej, poprowadzą otwarte warsztaty, poświęcone podstawowym technikom graficznym i reprodukcyjnym:
12 lutego – japońska technika „suminagashi” - starożytna technika, polegająca na nakrapianiu, malowaniu tuszem na tafli wody. Powstałe w ten sposób dekoracyjne wzory plam i linii, przenosi się (odbija z powierzchni wody) na papier.
19 lutego – turecka technika „ebru” - tradycyjna sztuka zdobienia/drukowania papieru poprzez przenoszenie na papier abstrakcyjnych lub figuratywnych wzorów i form, tworzonych przy pomocy farb rozprowadzanych pędzelkami i patyczkami na tafli wody. W 2014 roku sztuka ‘ebru’ została wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.
26 lutego - grafika strukturalna „kolagrafia”, „kolaż” – w tej technice matrycę do druku przygotowuje się, przytwierdzając do podstawowej płyty materiały o różnych fakturach. Technika ta różni się od metod druku wklęsłego i wypukłego tym, że płyta graficzna powstaje poprzez dodawanie do niej elementów, a nie eliminowanie (jak podczas rytowania lub trawienia w tradycyjnych technikach graficznych).
5 marca – wytwarzanie papieru czerpanego ( relief i filigran – znak wodny) - formę papieru czerpanego ręcznie wynaleziono w Chinach w 105 r. W XI w. Zaczęto produkcję papieru czerpanego w Europie. Od XV w. - czyli zapoczątkowania druku w Europie - zwiększa się zapotrzebowanie na papier (papier czerpany). W krajach Dalekiego Wschodu produkcja papieru czerpanego trwa nieprzerwanie po czasy współczesne. W Polsce najbardziej znanym ośrodkiem czerpania papieru jest Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju, gdzie od 1971 r. wznowiono jego produkcję.
Podczas wszystkich warsztatów, poprzedzonych krótkimi wykładami i pokazami technik, będzie można także wykonać autorski monoprint (m.in. odbitki na żelatynie, monotypię, szablon), korzystając z artystycznych dokonań i potencjału różnych kultur.
Wystawę będzie można oglądać do 7 marca, od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00 do 17.00.