W poniedziałek, 11 marca Muzeum Okręgowe w Tarnowie zaprasza na wyjątkową wystawę w ramach cyklu „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej”. Tym razem swoje prace zaprezentuje Jarosław Jędrzejowski. Artysta specjalizuje się w unikalnej i zarazem trudnej technice graficznej - mezzotincie. Wernisaż wystawy „Architektura Dolnego Śląska i południowej Małopolski w mezzotincie” rozpocznie się o godzinie 18.00. Wstęp wolny.
Na kolejną wystawę w ramach cyklu „Tarnowscy Artyści w Galerii Muzealnej" zaprasza Muzeum Okręgowe w Tarnowie. 11 marca gościem galerii „Piwnica pod Trójką" będzie Jarosław Jędrzejowski, artysta specjalizujący się w unikalnej i zarazem trudnej technice graficznej – mezzotincie. Początek spotkania o godzinie 18.00. Wystawa czynna będzie do 31 marca.
Jarosław Jędrzejowski urodził się w 1975 roku w Dusznikach Zdrój. Jest absolwentem wydziału grafiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Studiował grafikę warsztatową w pracowni prof. Haliny Pawlikowskiej i prof. Jacka Szewczyka. Dyplom uzyskał w 2001 roku. W tym samym roku otrzymał wyróżnienie w konkursie American Retails System. Uprawia grafikę warsztatową, rysunek oraz projektowanie graficzne. Swoje prace wystawia w kraju i za granicą.
Mezzotinta to technika druku wklęsłego należąca do technik suchych, czyli niewymagających trawienia. Powstała w połowie XVII wieku w Niemczech. Jej prekursorem jest Ludwig von Stiegen, który w 1642 roku wykonał pierwszą pracę tą techniką. Mezzotinta uchodzi za jedną z najtrudniejszych technik graficznych, uważa się, że jest probierzem umiejętności technicznych grafika. Rysunek wykonuje się gładzikiem na chropowatej powierzchni płyty miedzianej, wcześniej równomiernie posiekanej specjalnymi narzędziami - chwiejakiem lub ruletką. Przez wygładzenie określonych partii płyty skrobakiem lub gładzikiem, uzyskuje się właściwą formę ryciny. Im bardziej wypolerowane zostaną odpowiednie fragmenty, tym dadzą jaśniejszy ton na odbitce, gdyż przyjmą mniej farby drukarskiej. Odbitki posiadają subtelne przejścia od czerni do bieli i niezwykle miękkie półtony. Jest to najbardziej malarska ze wszystkich technik graficznych. Była często używana do portretów i reprodukcji malarstwa.
Kuratorem wystawy „Architektura Dolnego Śląska i południowej Małopolski w mezzotincie” jest Bożena Szczupak