Od poniedziałku, 18 maja, można iść do restauracji lub pubu. Nie cieszcie się jednak za bardzo na myśl o spotkaniu pod kawiarnianym parasolem w gronie znajomych. To może okazać się równie zabawne, jak irytujące.
Od poniedziałku, 18 maja, spotkanie przy kawiarnianym czy restauracyjnym stoliku w gronie znajomych będzie, mówiąc ogólnie, nieco skomplikowane. Lokale zostaną co prawda otwarte, ale wprowadzone wymogi sanitarne mogą odebrać tą długo oczekiwaną przyjemność. Przede wszystkim odległość między stolikami musi wynosić minimum 2 metry, chyba że zapewnione zostaną miedzy nimi przegrody. Wtedy będziemy siedzieć w odległości 1 metra od siebie. Przy stoliku mogą siedzieć wyłącznie rodziny, lub osoby, które na co dzień mieszkają ze sobą. Jeżeli więc udamy się na spotkanie ze znajomymi, każdy musi siedzieć osobno, chyba, że odległości między nami wyniesie minimum 1,5 m i nie będziemy siedzieć naprzeciw siebie. Wyjątkiem są stoliki, na których zamontowano przegrody, np. z pleksi. , W sali nie może przebywać więcej niż 1 osoba na 4m2. Informację o maksymalnej liczbie gości, którzy mogą przebywać w lokalu, powinniśmy znaleźć przy wejściu do lokalu. Oczekując na to wejście powinniśmy to robić w bezpiecznej strefie, zachowując dwumetrową odległość od siebie, a po wejściu do lokalu powinniśmy się poruszać wyraźnie wytyczoną trasą. Należy bezwzględnie dezynfekować ręce, a dozowniki z płynem dezynfekującym powinny być niemal wszędzie. Do wolnego stolika powinna zaprowadzić na obsługa, a stolik winien być opatrzony informacją „zdezynfekowano”. Dezynfekcja wszystkich powierzchni, z którymi stykają się klienci, powinna odbywać się co 15 minut, a wietrzenie pomieszczeń niemal bez przerwy. Na stolikach nie zobaczymy serwetników, cukiernic, świeczników czy wazoników z kwiatami, a samoobsługa np. w barach sałatkowych czy bufetach, w ogóle nie wchodzi w grę.
Poniżej, w punktach, szczegółowe wytyczne dotyczące bezpieczeństwa klienta czyli wszystko to, na co powinniśmy być przygotowani.
Zapewnienie bezpieczeństwa klientów
1. Należy zwrócić szczególną uwagę na: • Dyscyplinę utrzymania 2-metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejce, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (np. naklejki na podłodze lub stojące znaki). • Obowiązkową dezynfekcję rąk przez klientów przy wejściu na teren lokalu. • Udostępnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dla gości w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/kasowych) oraz przy wyjściu z toalet. • Wyłączenie z użycia suszarek nadmuchowych, stosowanie w łazienkach papieru do wycierania rąk. • Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi (zachowanie odległości nie dotyczy rodzin lub osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym), uwzględniając ogródki zewnętrzne. • Wyznaczenie bezpiecznych stref na zewnątrz dla gości oczekujących na wejście. Doprowadzanie gości do konkretnego wolnego stolika.
2. Noszenie osłon ust i nosa oraz rękawiczek w przypadku gości lokalu gastronomicznego zajmujących miejsca siedzące i w trakcie konsumpcji nie jest wymagane.
3. Wymagana jest każdorazowa dezynfekcja stolika po zakończeniu obsługi gości lokalu gastronomicznego przy danym stoliku. Po zakończonej dezynfekcji stolik powinien zostać oznaczony napisem: „zdezynfekowano”.
4. Należy dezynfekować powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci (z wyłączeniem podłogi) minimum co 15 minut.
5. Rekomenduje się zapewnienie, w miarę możliwości, stałego wietrzenia pomieszczeń restauracyjnych.
6. Zaleca się wywieszenie w toalecie instrukcji dotyczących: • mycia rąk • dezynfekcji rąk • zdejmowania i zakładania rękawiczek • zdejmowania i zakładania maseczki.
7. Należy wyłączyć z użycia przestrzenie samoobsługowe, w tym bary sałatkowe, bufety oraz dozowniki do samodzielnego nalewania napojów.
8. Usługa na miejscu: • przynoszenie zamówień na tacach, • mycie i dezynfekowanie tac każdorazowo po użyciu.
9. Usługa na wynos: • wydawanie zamówień na ladzie, w torbach, • bezkontaktowe wydawanie zamówień, • zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki oraz regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów).
10. Usunięcie dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki) z obszaru sali jadalnej i wydawanie bezpośrednio do zamówienia przez obsługę