W sprawie wschodniej obwodnicy

 Prezydent Tarnowa wystosował do Marszałka Województwa Małopolskiego pismo, w sprawie pomocy ze strony województwa w uzyskaniu środków na sfinansowanie udziału Tarnowa niezbędnego do budowy wschodniej obwodnicy miasta. Prezydent podkreślił przy tym, że planowana obwodnica ma istotne znaczenie nie tylko dla miasta, ale stanowić będzie też ważny odcinek dla ruchu tranzytowego.

 

Prezydent Roman Ciepiela zwrócił się do Marszałka Województwa Małopolskiego, Witolda Kozłowskiego z pismem, w którym sugeruje rozważenie udzielenia przez województwo pomocy w pozyskaniu środków na sfinansowanie udziału Tarnowa niezbędnego do budowy wschodniej obwodnicy miasta, wskazując jednocześnie istniejące możliwości.
Prezydent podkreśla w piśmie, iż budowa wschodniej obwodnicy jest najważniejszą, a jednocześnie najbardziej kosztowną na przestrzeni wielu lat inwestycją, a wesprzeć to zadanie mogłoby z rekomendacji marszałka Ministerstwo Infrastruktury w ramach Krajowego Planu Odbudowy lub w ramach Regionalnego Planu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2021 – 2027, jako zadanie indykatywne.
W swoim piśmie prezydent nakreślił wszystkie działania podejmowane w sprawie obwodnicy od 2008 roku przez miasto i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która inwestorem tego zadania. Nakłady wspólnie poniesione na prace przygotowawcze wynoszą blisko 2 mln zł. „Wspólnym staraniem oraz przy dużym za angażowaniu inwestora udało się uzyskać w 2018r. ostateczną i prawomocną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. Ponadto po posiedzeniu KOPI, jakie miało miejsce w dniu 18 grudnia 2020r. w GDDKiA w Warszawie, trwają końcowe prace nad tzw. Koncepcją Programową dla wariantu nr 3, wybranego wspólnie z gminą Tarnów z trzech analizowanych wcześniej lokalizacji obwodnicy” – czytamy w piśmie.
Prezydent podkreśla również, iż obwodnica ma łączyć węzły: autostradowy „Tarnów-Centrum” i węzeł „Lwowska” na DK73 i DK94, co oznacza, że nie można jej wyprowadzić całkowicie poza teren miasta i musi częściowo biec po jego terenie, natomiast w pozostałym zakresie po terenie gminy Tarnów. Obwodnica, jako odcinek DK73, ma także znaczenie dla tranzytowego ciągu komunikacyjnego przez most na Wiśle w Borusowej na południe kraju, w kierunku licznych drogowych przejść granicznych.
„Ponadto pragnę zauważy ć, że Rada Ministrów RP w dniu 13 kwietnia 2021r. przyjęła po zakończonych konsultacjach społecznych stosowną uchwałą <Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030>, w którym wśród siedmiu wymienionych zadań przewidzianych do realizacji na terenie województwa małopolskiego tylko wschodnia obwodnica Tarnowa przewidziana jest do objęcia procedurą przetargową już w III kwartale br. Świadcz y to o stopniu przygotowania tego zadania do realizacji.” – podkreśla Roman Ciepiela.
Zadaniem wschodniej obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu ciężkich samochodów poruszających się w kierunku Pilzna i dalej Jasła, Krosna, Sanoka z miejskich ulic: Jana Pawła II i Lwowskiej, przebiegających przez największe tarnowskie osiedla mieszkaniowe Jasna, Westerplatte, Zielone i Rzędzin. Analizy poprzedzone badaniami ruchu wykazały, że al. Jana Pawła II w każdym kierunku przejeżdża ponad 15 tys. pojazdów na dobę, natomiast w godzinach szczytów komunikacyjnych na skrzyżowaniach w ciągu tej ulicy pojawia się 1300 pojazdów na godzinę.
„Mając na uwadze poczynione przygotowania dokumentacyjno-projektowe oraz stan formalno-prawny tego zadania inwestycyjnego, a także skutki, jakie powinna wywrzeć jego realizacja dla dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego tej części województwa proszę o pozytywne podejście do przedstawionej powyżej propozycji” – kończy swój list prezydent Tarnowa.

16.05.2021
Twój komentarz:
Ankieta
Jak oceniasz pierwsze miesiące pracy nowego samorządu Tarnowa?
| | | |