Zakład Ubezpieczeń Społecznych otrzymuje sygnały od klientów, że ktoś p[odszywa się pod numer infolinii ZUS. Tymczasem konsultanci Zakładu nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami. To oszustwo.
Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Numer i nazwę dzwoniącego, które wyświetlają się na ekranie telefonu, da się zafałszować. W ten sposób oszust podszywa się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Mimo, że na telefonie wyświetla się informacja o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości jest to ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści udają konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów. Dlatego nigdy nie należy podawać dzwoniącemu danych osobowych, w tym danych logowania do PUE ZUS.
W ostatnich dniach Zakład otrzymuje od klientów zgłoszenia, że odebrali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (taki numer wyświetlił się na telefonie klienta). Dzwoniący łamaną polszczyzną zapytał, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE i czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. Zdarzały się również prośby o podanie loginu do konta w banku (w przypadku, gdy klient do PUE loguje się przez bankowość elektroniczną), bo inaczej zostanie zablokowany dostęp do PUE.
Zgodnie ze standardami ZUS, kiedy jest konieczny kontakt pracownika z klientem, konsultanci zawsze podają swoje imię i nazwisko. Przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. Ponadto połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub prowadzonej przez ZUS konkretnej sprawy klienta. Poprzez taki telefoniczny kontakt nigdy nie jest zmieniany numeru telefonu, który służy do uwierzytelnienia w systemie.