Od soboty, 23 kwietnia, uchodźcy z Ukrainy mogą składać wnioski o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy na drugie i kolejne dziecko w rodzinie w wieku od 12. do 35. miesiąca życia. Formularz RKO-U w języku ukraińskim jest dostępny na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie przyznawał i wypłacał dodatkowe wsparcie obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 23 lutego z powodu wojny. Rodzice mogą otrzymać nawet do 12 tys. zł na drugie i kolejne dziecko w rodzinie, w wieku od 12. do 35. miesiąca życia. Świadczenie będzie wypłacane w miesięcznych ratach – po 500 zł przez dwa lata lub po 1000 zł przez rok, w zależności od wyboru rodzica dziecka.
Dla obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z działaniami wojennymi, udostępniony został specjalny wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy w języku ukraińskim (RKO-U). Prawidłowo złożony wniosek na PUE ZUS, pozwoli na automatyczną obsługę i skróci czas przyznania świadczenia przez ZUS.
Do złożenia wniosku niezbędny jest polski numer PESEL rodzica i dziecka, adres e-mail, polski numer telefonu i numer rachunku bankowego w Polsce. Wniosek RKO-U jest tylko elektroniczny, dostępny na PUE ZUS.
O rodzinny kapitał opiekuńczy można ubiegać się od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko kończy 9. miesiąc, do końca miesiąca, w którym dziecko kończy 12. miesiąc. Jeśli wniosek zostanie złożony po miesiącu, w którym dziecko ukończy 12. miesiąc życia, kapitał zostanie pomniejszony o 500 zł za każdy miniony miesiąc, od ukończenia przez dziecko 12 miesiąca.
Rodzinny kapitał opiekuńczy przysługuje od miesiąca złożenia wniosku. Co ważne, uchodźcy z Ukrainy, którzy otrzymali PESEL UKR w marcu, nie muszą się martwić składając wniosek w kwietniu. ZUS przyzna świadczenie również za marzec, tj. od miesiąca nadania numeru PESEL UKR. Rodzinny kapitał opiekuńczy, jak i 500+, przysługują uchodźcy przez okres zamieszkania lub pobytu z dziećmi w Polsce. RKO trafi na rachunek polskiego banku, który zostanie wpisany we wniosku. Obywatele Ukrainy otrzymają pomoc w każdej placówce, podczas e-wizyty w ZUS, na infolinii pod numerem 22 444 02 55 od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 18.00 lub za pośrednictwem e-maila wysłanego na adres ua@zus.pl.