Polska Spółka Gazownictwa przestrzega przed oszustami, którzy podszywając się za pracowników gazowni, dokonują coraz bardziej zuchwałych przestępstw. Spółka przypomina, że jej pracownicy nie mają prawa pobierać żadnych opłat bezpośrednio od klientów. Zaleca także wzmożoną ostrożność i radzi, jak zachować się w przypadku podejrzenia próby tego typu oszustwa.
Najpierw do komendy policji w Świdniku zgłosiła się starsza kobieta, którą odwiedził mężczyzna podający się za pracownika gazowni. Dokonując „inspekcji” domu pod kątem wycieku gazu, mężczyzna zasugerował montaż czujnika gazowego za ceną 300 zł. Kobieta, licząc na dobre intencje mężczyzny, zgodziła się na wykonanie usługi. Niestety, ku jej zdziwieniu, mężczyzna po otrzymaniu pieniędzy opuścił mieszkanie, nie wykonując żadnej instalacji.
We Wrocławiu policjanci poszukiwali mężczyznę, który odwiedzał mieszkania podając się za pracownika gazowni i sprawdzał stan kuchenek gazowych. Jak podają służby, mężczyzna mógł oszukać 60 osób, na łączną kwotę co najmniej 120 tys. złotych. Mężczyzna, po uruchomieniu fałszywego alarmu, proponował wymianę całej kuchenki gazowej lub czujnika gazu. Oszukani klienci najczęściej decydowali się na montaż czujnika gazu, który był im sprzedawany za cenę kilkukrotnie wyższą niż nominalna. Co więcej, widząc, gdzie rozmówcy chowali pieniądze, oszust odwracał ich uwagę i dokonywał kradzieży.
Ofiarami oszustów padają najczęściej osoby starsze, mieszkające samotnie. Dlatego ważna jest rozmowa z najbliższymi: rodzicami, dziadkami czy innymi członkami rodziny będącymi w podeszłym wielu i uświadomienie im, na jakie zagrożenia mogą być narażeni.
Polska Spółka Gazownictwa zaznacza, że jej pracownicy nie świadczą usług związanych z przeglądami wewnętrznych urządzeń i instalacji gazowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, za stan techniczny instalacji wewnętrznych odpowiada właściciel lub administrator budynku i to oni odpowiedzialni są za wybór firmy, która usunie ewentualne nieprawidłowości.
PSG przypomina także, że pracownicy spółki ani firmy zewnętrzne działające na jej zlecenie, nie pobierają żadnych opłat bezpośrednio od klientów. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, spółka zaleca kontakt z administratorem budynku lub z numerem alarmowym 112. Od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–18:00 można także zweryfikować tożsamość pracowników Polskiej Spółki Gazownictwa pod ogólnopolskim numerem Contact Center 22 444 33 33. Wszelkie próby oszustwa powinny być zgłaszane na policję.