W sobotę, 18 stycznia, w Małopolsce rozpoczynają się ferie zimowe. Tego samego dnia pełną parą ruszy akcja Inspekcji Transportu Drogowego i Policji „Bezpieczny autokar”. Jest więc jeszcze trochę czasu by sprawdzić, czy autokary które przewozić będą dzieci i młodzież nie mają np. jakichś usterek technicznych i czy kompletne są wymagane dokumenty. Taryfy ulgowej nie będzie.
Wkrótce w Małopolsce rozpoczną się ferie zimowe, a wraz z nimi wyjazdy dzieci i młodzieży na zimowy odpoczynek. Pełną parą ruszy też akcja Inspekcji Transportu Drogowego i Policji „Bezpieczny autokar”. Podczas zapowiadanych kontroli pojazdów, którymi przewożone będą dzieci, taryfy ulgowej nie będzie. Wszyscy pamiętają ubiegłoroczną akcję, której efektem była prawdziwa lista grozy. - Nieprawidłowości stanu technicznego, jakie zdiagnozowaliśmy, najczęściej dotyczyły opon, które były nadmiernie zużyte lub uszkodzone, oraz występujących wycieków płynów eksploatacyjnych. Należy zwrócić uwagę, że tego typu usterki są oczywiste i nie wymagają dysponowania szczególną wiedzą techniczną lub sprzętem diagnostycznym i z pewnością w tych przypadkach można było zawczasu zapobiec późniejszym konsekwencjom kontroli. Problemem są również nieaktualne badania techniczne pojazdów lub brak aktualnych szkoleń oraz badań lekarskich i psychologicznych kierowców. Te ostatnie nieprawidłowości mogą wynikać z faktu, że polscy kierowcy nie mają obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy i dokumentów pojazdu i to niestety sprzyja przeoczeniu terminów ważności - opisuje małopolski wojewódzki inspektor transportu drogowego Mariusz Bukowski. Problemem wciąż bywają nietrzeźwi kierowcy. W ubiegłym roku, w Krzyszkowicach, na drodze krajowej nr 7 zatrzymano do kontroli autobus, którego kierowca miał 0,37 promila alkoholu we krwi. W autobusie było ponad 50 dzieci i kilku opiekunów, podróżujących z Białego Dunajca do Przodkowa w województwie pomorskim.
- Konieczne było w tamtej sytuacji wezwanie policji celem prowadzenia dalszych czynności. Z pewnością takiego początku ferii można było uniknąć i oszczędzić dzieciom oraz ich opiekunom stresu – mówi Mariusz Bukowski. W sumie w 2024 roku skontrolowano prawie 300 pojazdów, z czego 3 nie zostały dopuszczone do dalszej jazdy, zatrzymano też 13 dowodów rejestracyjnych. Głównym powodem był niedopuszczalny stan techniczny autokarów. - Bardzo nam zależy na bezpiecznym i komfortowym podróżowaniu dzieci i młodzieży do miejsc zimowego wypoczynku, ponieważ ferie zimowe to dla nich przede wszystkim czas zabawy. Dlatego przejazd autokarem powinien trwać możliwie krótko, bezproblemowo i przede wszystkim bezpiecznie. W tym roku chcielibyśmy ograniczyć do minimum sytuacje, które miałyby skończyć się wyciąganiem konsekwencji w stosunku do przewoźników i kierowców autobusów, w tym nakładaniem kar administracyjnych, mandatów itp. Mamy świadomość, że każda taka sytuacja jest powodem niepotrzebnych, negatywnych emocji i stresu, któremu ulegają przede wszystkim dzieci. Zależy nam na tym, aby kontrole przebiegały sprawnie i w przyjaznej atmosferze, a to głównie zależy od stanu technicznego autobusów oraz poziomu przygotowania dokumentacji. Mamy świadomość, że w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości związanych z bezpieczeństwem podróży, podróż musi być przerwana do czasu usunięcia nieprawidłowości, co może się wiązać z koniecznością podstawienia innego autokaru lub podmiany kierowcy, dlatego apelujemy o wcześniejsze sprawdzenie zarówno stanu i wyposażenia pojazdów, jak i wszelkich dokumentów, którymi powinien dysponować kierowca autobusu – mówi Mariusz Bukowski.
Oto wykaz dokumentów, które kierowca powinien mieć przy sobie podczas kontroli autobusu, i warunki wykonywania przewozu kontrolowane przez inspektorów transportu drogowego:
Kierowca:
Blankiet prawa jazdy (w przypadku obcokrajowców),
Uprawnienia dla danej kategorii pojazdu (autobusy – kat. D),
Aktualne badania lekarskie i psychologiczne,
Aktualne szkolenie okresowe (kurs kwalifikacyjny wpisany do prawa jazdy jako kod 95),
Udokumentowanych ostatnich 57 dni pracy (karta kierowcy, wykresówki, wpisy manualne, zaświadczenia, wydruki z tachografu);
Pojazd:
Dowód rejestracyjny (dla pojazdu zarejestrowanego poza RP),
Dowód ubezpieczenia OC (dla pojazdu zarejestrowanego poza RP),
Aktualne badanie techniczne autobusu (co 6 miesięcy w RP),
Aktualny przegląd okresowy tachografu (co 2 lata),
Wyposażenie podstawowe: 2 gaśnice (umieszczone w miejscu łatwo dostępnym), trójkąt ostrzegawczy, apteczka, koło zapasowe, oznakowane wyjścia awaryjne (młotki), szyby przeciwsłoneczne lub zasłony w oknach, nalepki informujące o obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa,
W przypadku dopuszczenia autobusu do poruszania się z prędkością do 100 km/h (na niektórych drogach): oznakowanie 100 umieszczone na tylnej płaszczyźnie nadwozia autobusu, przegroda chroniąca kierowcę.
Dokumenty:
Wypis z licencji lub zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
Transport międzynarodowy – formularz jazdy, potwierdzenie nadania numeru VAT UE (formularz VAT-5UE).
Usterki niebezpieczne, powodujące bezwzględny zakaz dalszej jazdy, to usterki obejmujące: układ hamulcowy, kierowniczy, koła, widoczność, światła hamowania (stop).
Zanim do akcji przystąpią Inspektorzy Transportu Drogowego, podstawowe informacje o stanie autobusu i dopuszczeniu go do ruchu sprawdzić może każdy, poprzez stronę internetową: https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-autobus. W uzasadnionych przypadkach, w razie wątpliwości, co do uprawnień przewoźnika, kierowcy lub stanu technicznego pojazdu, można z kilkudniowym wyprzedzeniem zgłosić autobus do kontroli, kontaktując się mailowo z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w Krakowie: sekretariat@krakow.witd.gov.pl.
W nagłych przypadkach należy zgłosić zagrożenie bezpieczeństwa podróżnych do Policji lub kontaktując się z numerem alarmowym 112.