Oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane metody. Teraz, udając pracowników ZUS, używają imion i nazwisk prawdziwych pracowników i przez maila wyłudzają dokumenty lub dane wrażliwe. W ostatnich dniach w regionie zgłaszają się też klienci, którym oszuści proponują płatną pomoc przy ubieganiu się o świadczenie wspierające.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych alarmuje - wielu klientów otrzymuje fałszywe wiadomości mailowe zatytułowane „Oświadczenie ZUS”, w których nadawca, podając się za rzeczywistego pracownika urzędu, prosi o wypełnienie oraz odesłanie załącznika Z-3.
Wiadomość zawiera:
- imię i nazwisko rzeczywistego pracownika ZUS,
- numer telefonu oddziału,
- adres placówki ZUS,
- załącznik Z-3 do wypełnienia.
To nie jest wiadomość od ZUS! Załącznik służy wyłącznie wyłudzeniu danych osobowych i numerów kont bankowych.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina: wnioski, np. Z3, nigdy nie są przyjmowane drogą mailową. Należy je przekazywać wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).
Klienci ZUS z niepełnosprawnością sygnalizują natomiast, że dzwonią do nich osoby, które oferują płatną pomoc przy uzyskaniu świadczenia wspierającego. Oszuści udają przedstawicieli kancelarii prawnych, choć po pytaniach o szczegóły rozłączają się.
Osoby z niepełnosprawnością nie muszą płacić pośrednikom, aby otrzymać świadczenie wspierające. Wniosek można złożyć wyłącznie elektronicznie, a pracownicy ZUS pomogą bezpłatnie w jego wypełnieniu, zarówno w placówkach, jak i przez infolinię.
W razie jakichkolwiek wątpliwości należy skontaktować się z Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numer 22 560 16 00 (pn.–pt. 7:00–18:00) lub odwiedzić najblizszą placówkę.