Zakład Ubezpieczeń Społecznych od stycznia rozszerza usługę rezerwacji wizyt w placówkach i zachęca klientów do wcześniejszego umawiania terminu. W ten sposób można skorzystać z porady bez czekania do stanowiska obsługi.
Rezerwacja wizyt w ZUS to rozwiązanie dostępne od ponad 10 lat. Przez ten czas liczba osób, które z wyprzedzeniem umawiają się na wizyty, stale rośnie. W ten sposób można skorzystać z porady bez czekania do stanowiska obsługi. Od stycznia ZUS rozszerza usługę rezerwacji. – Chcemy, by klienci korzystali z systemu rezerwacji wizyt w placówkach i by taki sposób obsługi stał się regułą. Klient samodzielnie wybiera placówkę, dogodny termin spotkania, co pozwala mu lepiej zaplanować dzień. Dlatego zdecydowaliśmy się promować tę usługę we wszystkich naszych placówkach i od stycznia 2026 roku będziemy systematycznie zwiększać wykorzystanie wizyt rezerwowanych – mówi dyrektor Departamentu Relacji z Klientami Magdalena Mazur-Wolak.
Umawiając się na konkretną wizytę można zaoszczędzić sporo czasu, a większość osób wie, jak długo można czekać w kolejce do okienka i jakie jest to irytujące. Dla wielu osób – zwłaszcza starszych lub ze szczególnymi potrzebami – oczekiwanie w kolejce bywa bardzo uciążliwe.
Promocję rezerwacji wizyt prowadzono pilotażowo w kilku jednostkach w Polsce. W Poznaniu i Wałbrzychu już ponad 90 proc. klientów przychodzi do ZUS wyłącznie po wcześniejszym zarezerwowaniu wizyty.
Obecnie wizytę w ZUS można zarezerwować:
- przez swój profil na PUE/eZUS;
- telefonicznie w najbliższym oddziale ZUS (numery są podane na stronie www.zus.pl w zakładce „Zarezerwuj wizytę” -> „Wizyta w placówce”;
- w placówce ZUS, np. na stanowisku Informacji ogólnej/Dziennika podawczego lub na stanowisku komputerowym dla klientów.
- w aplikacji mZUS;
- w aplikacji mObywatel.
Klienci mogą skorzystać też z e-wizyty, czyli wideorozmowy ze specjalistą. Można ją zarezerwować na stronie www.zus.pl w zakładce „Zarezerwuj wizytę” -> „E-wizyta”;
Rezerwowanie wizyt w placówkach w żaden sposób nie ogranicza dostępu klientów do usług ZUS. Osoba, która nie umówiła się na wizytę, zawsze uzyska pomoc, ale musi się liczyć z tym, że będzie czekać na obsługę lub może wybrać wizytę w innym terminie. –Większość spraw można załatwić w ZUS przez portal eZUS lub aplikację mZUS, podczas e-wizyty, a także telefonicznie przez infolinię ZUS. Katalog usług dostępnych w kanałach zdalnych jest stale rozwijany, niemniej jednak nie zapominamy o klientach, którzy wybierają osobisty kontakt z pracownikiem ZUS. Wtedy zachęcamy do umówienia wizyt w wybranej placówce – dodaje Magdalena Mazur-Wolak.