Krakowski Festiwal Filmowy - odsłona szósta
Na szóstą projekcję filmów prezentowanych w minionych latach na Krakowskim Festiwalu Filmowym zaprasza 25 marca kino "Millenium" w Tarnowie. Marcowa projekcja nosi tytułu "Wielcy w Krakowie". Bilet na projekcję pięciu filmów kosztuje 10 złotych.
Przed rozpoczęciem 50 Krakowskiego Festiwalu Filmowego przez siedem miesięcy kino „Millenium" w Tarnowie prezentuje filmy, które przyczyniły się do fenomenu krakowskiej imprezy w ciągu 49 lat jej istnienia. Na szóstą prezentację filmów kino zaprasza 25 marca o 20.00. Tym razem pokazane będzie pięć filmów, a wspólny tytuł zestawu brzmi "Wielcy w Krakowie".
W ciągu minionych dziesięcioleci w konkursowe szranki podczas krakowskiego festiwalu stawali m.in.
Krzysztof Kieślowski,
Pier Paolo Pasolini,
Zbigniew Rybczyński,
Claude Lelouch,
Jan Svěrák. W jury festiwalu zasiadali:
Lindsay Anderson,
Stanisław Lem,
István Szabó,
Bo Widerberg, czy
Agnieszka Holland. Obecność takich twórców zawsze dodawała festiwalowi splendoru. -
Krótkometrażowy film fabularny to na ogół domena debiutantów, jak w przypadku Romana Polańskiego, ale bywają twórcy, jak prezentowani w naszym cyklu Mike Leigh i Kenneth Branagh, którzy pozostają wierni tej skondensowanej formie wypowiedzi artystycznej także w dojrzałej fazie swojej kariery - mówi Łukasz Maciejewski.
Cena biletu na wszystkie filmy w zestawie wynosi 10 złotych.
Program prezentacji:
SSAKI, reż. Roman Polański, Polska 1962, 10 - Złoty Smok 1963
Film z muzyką Krzysztofa Komedy , sfinansowany całkowicie przez Wojciecha Frykowskiego , zamordowanego później przez bandę Mansona w willi Polańskiego. Jak dwaj ludzie z szafą we wcześniejszym filmie mistrza, tu dwaj kloszardzi przemierzają śnieżne przestrzenie, uciekając się do najróżniejszych forteli, by znaleźć się w uprzywilejowanej pozycji tego wiezionego na sankach, a nie wiozącego.
LA SOUFRIÉRE (CZEKANIE NA KATASTROFĘ), reż. Werner Herzog, RFN 1977, 30- Dyplom Honorowy 1978
La Soufriére to czynny wulkan na Gwadelupie, a tytułowe czekanie na katastrofę, to pełne napięcia wyczekiwanie na erupcję. Wyludnione miasto, bezpańskie psy i zwierzęta domowe, a na tym zagrożonym obszarze mała ekipa z Wernerem Herzogiem i jego operatorem Edwardem Lachmanem , a także - o dziwo - jacyś miejscowi. Jeden został, by zaopiekować się zwierzętami, drugi, bo czeka na śmierć .
A SENSE OF HISTORY, reż. Mike Leigh, Wielka Brytania 1992, 25- Nagroda FIPRESCI 1993
Bardzo śmieszne, bardzo czarne i bardzo mądre! To komentarz jednego z internetowych wielbicieli twórczości brytyjskiego prześmiewcy. A na ekranie, utrzymany w formule dokumentalnej, monodram Jima Broadbenta , który odkrywa przed nami kulisy serii makabrycznych zbrodni w arystokratycznej rodzinie.
LISTENING, reż. Kenneth Branagh, Wielka Brytania 2002, 23
Romantyczna opowieść o ludziach z przeszłością, którzy szukają ukojenia i duchowej odnowy w miejscu, w którym obowiązuje ścisła reguła milczenia. Dla dwojga z nich muzyka Bethoveena może być językiem miłości.
ZÁNIK DOMU USHERU (Upadek domu Usherów), reż. Jan Švankmajer, Czechosłowacja 1981, 15 - Złoty Smok, Nagroda FICC 1982
Zrealizowana techniką animacji poklatkowej adaptacja prozy Edgara Allana Poe , postrzeganej jako arcydzieło amerykańskiej literatury gotyckiej, po którą kino sięgnęło już w epoce niemej i powracało w kolejnych ekranizacjach. Narrator dociera do domu, w którym następują dziwne i straszne wydarzenia.
23.03.2010