Drogowa przyszłość Tarnowa – projekty i plany
Perspektywa połączenia miasta z autostradą i ciągły wzrost liczby samochodów sprawiają, że już dziś trzeba podjąć kroki zmierzające do zwiększenia przepustowości ulic. Część tych rozwiązań jest obecnie w fazie realizacji, ale Tarnów czeka jeszcze wiele inwestycji.
W Tarnowie trwają prace przy budowie połączenia węzła autostradowego „Krzyż” z ulicą Błonie i aleją Jana Pawła II, gdzie, na skrzyżowaniu tych ulic, powstanie rondo. Planowana jest dalsza rozbudowa tego ciągu poprzez ulice Spokojna – Elektryczna – Wyszyńskiego - Czysta- Mościckiego - Kwiatkowskiego do ulicy Witosa. Konieczność przebudowy związana jest z niedalekim w perspektywie czasowej otwarciem autostrady A4 i zwiększeniem natężeń ruchu z przewagą transportu ciężkiego.
Na skrzyżowaniu ulic Czysta - Mościckiego powstanie rondo. Będzie ono elementem innej dużej inwestycji, która połączy ulicę Czystą z terenami inwestycyjnymi przy Zakładach Mechanicznych. Jej koszt oszacowany jest na 27,5 mln złotych. Strefa aktywności przy Zakładach Mechanicznych zostanie także połączona z ulicą Krakowską. Ciąg tych ulic będzie stanowił część wewnętrznej obwodnicy Tarnowa.
Poprawę płynności ruchu przyniesie również budowa połączenia ulic Sitki - Słowackiego z aleją Solidarności i dalej do ulicy Szujskiego. Droga będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni ze skrzyżowaniami o ruchu okrężnym.
Budowana będzie także nowa trasa drogowa wzdłuż linii kolejowej po jej północnej stronie, łącząca ulicę Dąbrowskiego z Dworcową. W ramach tej inwestycji zbudowane zostanie również bezkolizyjne przekroczenie linii kolejowej w ciągu Dąbrowskiego – Tarnowskich z nowym przebiegiem połączenia do ulicy Tuchowskiej.
Nowy przebieg ulicy Tuchowskiej będzie kontynuowany po południowej stronie tej linii do ulicy Gumniskiej, następnie dalej po stronie północnej aż do skrzyżowania ulic Lwowska - Słoneczna - Orkana. To połączenie zamknie okrąg tworząc wewnętrzna obwodnicę Tarnowa.
Zdaniem pracowników Tarnowskiego Zarządu Dróg Miejskich analizy przewidywanego natężenia ruchu w Tarnowie i wzrostu liczby poruszających się po mieście pojazdów wskazują, że rozwiązania te w połączeniu ze wschodnią obwodnicą miasta oraz wprowadzanymi sukcesywnie nowymi technologiami w zarządzaniu ruchem, powinny wystarczyć na najbliższe kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt lat.
01.11.2010