Azoty Tarnów tworząc spółkę kapitałową, w dziedzinie transportu postawiły na „Koltar”. Z perspektywy czasu okazuje się, że był to właściwy wybór . Dziś spółka, schowana daleko za bramą Azotów, świadczy usługi na terenie całego kraju i jest jedną z nielicznych firm, które posiadają wymagane uprawnienia do wykonywania kompleksowych napraw podwozi wagonowych oraz zbiorników cystern dostosowanych do przewozu materiałów niebezpiecznych.
Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego „Koltar” Sp. z o.o. powstała z przekształcenia Zakładu Transportu Kolejowego działającego w strukturze Zakładów Azotowych w Tarnowie – Mościcach S.A. Początkowo działalność spółki skupiona była wyłącznie na zaspokojeniu potrzeb Zakładów Azotowych, związanych z utrzymaniem taboru oraz obsługą bocznicy kolejowej. Z upływem czasu i rozwojem firmy, zaczęła ona świadczyć usługi również na rynkach zewnętrznych. Dzisiaj, dzięki doświadczonej kadrze pracowniczej oraz uzyskanym świadectwom, pozwoleniom i licencjom, „Koltar” świadczy usługi na terenie całego kraju. Jest także jedną z nielicznych firm w Polsce, które posiadają wymagane uprawnienia do wykonywania kompleksowych napraw podwozi wagonowych oraz zbiorników cystern dostosowanych do przewozu materiałów niebezpiecznych wg RID oraz wdrożony System Zarządzania Jakością zgodny z normą PN-EN ISO 9001:2009.
Po dziesięciu latach działalności spółki przyszła pora na modernizację i doposażenie w tabor. 27 maja na bocznicy Azotów dokonano odbioru lokomotywy spalinowej TEM2-017 po przeprowadzonej naprawie głównej i modernizacji w PESA Bydgoszcz S.A. kosztowała 800 tysięcy złotych. - Lokomotywa wróciła nie tylko unowocześniona, ale także w nowych barwach „Koltaru”– mówi Piotr Golemo, Prezes Zarządu Spółki. - W bieżącym roku w bydgoskich zakładach planowana jest modernizacja jeszcze dwóch lokomotyw tego typu.
Jeszcze w tym roku spółka planuje także zakup dwóch zmodernizowanych lokomotyw M62, które będą służyły do realizacji przewozów licencjonowanych po liniach PKP PLK S.A. dla Grupy Azoty Tarnów i klientów zewnętrznych. Pierwsza z nich (M62-1331) jest już na bocznicy kolejowej Zakładów Azotowych, a druga (M62-1077) zostanie przekazana do końca lipca. Modernizację wykonała PESA Bydgoszcz S.A. W jej ramach bazowa lokomotywa potocznie zwana „Gagarinem” przeszła remont, podczas którego podstawowy silnik został wymieniony na nowy czterosuwowy dwunastocylindrowy rosyjskiej produkcji o tej samej mocy jak w oryginale. W trakcie modernizacji zmienione zostały również układy sygnalizacji i gaszenia pożaru. Pulpit maszynisty został unowocześniony, a kabinę wyposażono m.in. w klimatyzację. Lokomotywa posiada również zamontowany system telemetrii i lokalizacji GPS.
W modernizowanym parku maszynowym PTK „KOLTAR” Sp. z o.o., M62-1331 z silnikiem o mocy 2000 KM jest obecnie najmocniejszą lokomotywą i naprawdę robi wrażenie.
Rozstrzygnięty został również przetarg na gruntowną modernizację dwóch lokomotyw serii SM42, z których pierwsza pojechała do modernizacji w połowie czerwca. Szereg zmian wykonanych podczas modernizacji pozwoli na eksploatację praktycznie nowych lokomotyw z nowoczesnym i ekonomicznym silnikiem przy stosunkowo niskim nakładzie finansowym. – Na te modernizacje uzyskaliśmy siedemdziesięcioprocentowe preferencyjne pożyczki z możliwością umorzenia 30 procent ich wysokości z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – mówi prezes Golemo. Krakowski WFOŚiGW przyznał dofinansowanie w związku z faktem, iż po modernizacji lokomotywy będą miały nowoczesny silnik spalinowy spełniający europejskie normy emisji spalin. W porównaniu do obecnie eksploatowanych silników poziom emisji spalin będzie o wiele niższy. - Modernizacja gruntowana którą przechodzą lokomotywy oznacza tak naprawdę, że pozostają w nich jedynie obudowy i koła. Cała reszta jest wymieniana na nowe elementy, zgodnie z wymogami Unii Europejskiej – wyjaśnia Piotr Gałka, dyrektor ds przewozów i eksploatacji spółki.
Zakupy i modernizacje pojazdów trakcyjnych związane są bezpośrednio z założoną na najbliższe lata strategią, w której duży nacisk położono na rozwój przewozów licencjonowanych dla Grupy Azoty Tarnów i odbiorców zewnętrznych.
Spółka dysponuje własną stacją paliw, z paliwem najwyższej jakości. - Przy tak zaawansowanych silnikach jakie posiadają nasze lokomotywy nie możemy pozwolić sobie na paliwo gorszej jakości. Remont silnika jest bardzo kosztowny – mówi Piotr Golemo. A zatankowanie do pełna jednej lokomotywy to – bagatela – 5 000 litrów, które wystarczają na pokonanie około 300 kilometrów.
Równocześnie z modernizacją i wymianą lokomotyw, trwa zmiana przeznaczenia części z 1 000 wagonów pod kątem konkretnych, wytwarzanych przez Azoty produktów.
Spółka zatrudnia obecnie 262 osoby na etatach, przy czym ponad 100 pracowników związanych jest bezpośrednio z ruchem kolejowym.
18 czerwca, podczas Wielkiej Gali „RZETELNYCH”, na której przyznane zostały Certyfikaty Programu „Rzetelni w Biznesie”, wśród laureatów było także Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego „KOLTAR” Sp. z o.o. Członek Grupy Azoty Tarnów.