Nauczycielowi i jego misji w pracy z osobami z niepełną sprawnością poświęcona jest najnowsza książka „Niepełnosprawność-społeczeństwo-wychowanie". Pozycja ukazała się nakładem Warsztatu Terapii Zajęciowej im. Jana Pawła II w Tarnowie i Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej w Gdańsku.
Nakładem Warsztatu Terapii Zajęciowej im. Jana Pawła II w Tarnowie i Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej w Gdańsku ukazała się praca „Niepełnosprawność-społeczeństwo-wychowanie”. Autorami 12 rozdziałów są znawcy problematyki z ośrodków naukowych z całej Polski. Opisują oni rolę nauczyciela w procesie wychowania osób z niepełną sprawnością. - Jeśli praca nauczyciela jest szlachetnym trudem przepełnionym cierpliwością i delikatnością w umiejętnym towarzyszeniu młodemu człowiekowi, to praca z uczniem niepełnosprawnym staje się wręcz symbolem powołania nauczyciela, misji i jego zawodowych kompetencji - zwraca uwagę współautor książki Kazimierz Franczak z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Głos zabrali pedagodzy, pedagodzy specjalni, psycholodzy i doradcy zawodowi, którzy zaprezentowali zarówno refleksje teoretyczne, ilustrację rzetelnego przykładu pracy z niepełnosprawnymi jak i badania empiryczne, ilustrujące szkolne sytuacje niepełnosprawnych uczniów, ich profile kompetencji i zdolności.
Współautor książki, Tomasz E Wardzała kierujący tarnowskim Warsztatem Terapii Zajęciowej im. Jana Pawła II, ma nadzieję, że prezentowana praca znajdzie życzliwe przyjęcie wśród pedagogów i psychologów, pracujących z uczniami niepełno i pełno sprawnymi, a dla studentów stanie się inspiracją i apelem do rzetelnego formowania własnej osobowości i kompetencji.
Autorzy podkreślają, że ciągle istnieje potrzeba zmian w szkole. Niepełnosprawni uczniowie pośpiesznie są odsyłani do szkół specjalnych, w zwykłych szkołach brakuje dla nich miejsca, przyjaznej infrastruktury, a w samorządach brakuje pieniędzy na zatrudnienie pedagogów specjalnych, psychologów i mniejsze klasy. Prawo oświatowe zapewnia, że niepełnosprawni powinni się uczyć w najbliższej im szkole, dostosowanej do ich możliwości przez kompetentnych nauczycieli. - Istnieje zatem konieczność dalszej pracy nad społeczną świadomością, która przyczyni się do takich zmian strukturalnych, które zaowocują codzienną, mądrą akceptacją niepełnej sprawności, a być może nawet niepełnosprawność stanie się kluczem do wzajemnego odkrywania pięknych wartości skrywanych pod nazwą "człowieczeństwo" – czytamy we wstępie do publikacji.
Książkę można nabyć w Warsztacie Terapii Zajęciowej im. Jana Pawła II w Tarnowie przy ul. Hodowlanej 6. Całkowity dochód ze sprzedaży pozycji jest przeznaczony na rehabilitację osób z niepełną sprawnością. Zamówienia internetowe przyjmowane są pod adresem: biuro@wtzjp2.pl.