Tarnów dołącza do grona miast w Polsce, które wprowadziły możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej przez telefon komórkowy. Od poniedziałku, 12 września, pasażerowie w Tarnowie zyskają możliwość zakupu biletu komunikacji miejskiej za pomocą systemu moBILET. Tego dnia w życie wejdzie umowa pomiędzy Zarządem Komunikacji Miejskiej, a firmą moBILET.
System moBILET to nowoczesna platforma pozwalająca m.in. na kasowanie elektronicznych biletów na przejazdy komunikacją miejską. Dzięki tej usłudze, bilety staną się dostępne zawsze i wszędzie przez 24 godziny na dobę, bez szukania drobnych przy zakupie biletu u kierowcy lub wycieczek i stania w kolejce do kiosku.
System jest bardzo prosty, a transakcja przeprowadzana jest w sposób bardzo szybki. Można się nim posługiwać w przytłaczającej większości modeli telefonów dostępnych na polskim rynku. Ważne jest tylko, aby łączyły się z internetem. W przypadku zakupu biletu w systemie moBILET, bilety będą nieznacznie droższe niż kupowane w kiosku. Bilet kupiony jest bowiem przez internet – pasażerowie będą więc musieli doliczyć opłatę za pobrane z Internetu dane.
Według zapewnień moBIiletu, ich koszt jest niewielki i powinien wynieść około 2-3 grosze, choć może się wahać w zależności od oferty operatora komórkowego.
Aby kupić bilet wymagane jest uprzednie zainstalowanie darmowej aplikacji w telefonie. Po instalacji trzeba już tylko wybrać sposób płatności za bilety: doładowanie salda (prepaid) lub polecenie zapłaty.
W Tarnowie system zakupu biletów za pomocą telefonów komórkowych wprowadzony zostanie 12 września.
By stać się użytkownikiem systemu należy wysłać SMS o treści: „MOBILET REJ” pod numer 7037, a następnie zainstalować darmową aplikację, która zwrotnie zostanie przesłana do użytkownika. Można też zarejestrować się bezpośrednio na stronie www.mobilet.pl. Później trzeba jeszcze tylko zasilić elektroniczną portmonetkę przelewem lub za pośrednictwem systemu Płatności.pl. Dostępna jest też forma rozliczeń za pomocą polecenia zapłaty.
Rozpocząć korzystanie z moBILET można natychmiast, nawet stojąc już na przystanku autobusowym.
By skasować bilet wystarczy jedynie w czytelnym graficznym menu wybrać z listy żądany rodzaj biletu – bilet normalny, ulgowy, na jedną lub dwie strefy albo bilet czasowy (10 min. czy 60 min.), opcjonalnie przy biletach jednoprzejazdowych - podać nr linii a następnie potwierdzić chęć jego skasowania przyciskając „skasuj bilet”.
Z konta zostanie pobrana kwota wartości ceny biletu, a pasażer otrzyma fotokod, który będzie biletem.
Kontrola odbywa się przez okazanie kontrolerowi zapisanego w telefonie biletu. Jest on zabezpieczony zarówno przed nadużyciami, jak i próbami jego podrobienia. Wyeliminowane zostały w ten sposób wszystkie bolączki systemów opartych na przestarzałej technologii SMS. Niemożliwe jest podrabianie, kopiowanie czy przesyłanie pomiędzy pasażerami wiadomości SMS zawierającej skasowany bilet.
Zaletą systemu jest spójność i łatwość w korzystaniu z aplikacji we wszystkich polskich miastach w których system moBILET został wprowadzony. Użytkownik wybiera jedynie z listy dostępnych usług miasto lub organizatora, z którego usług chce skorzystać w danym momencie.
Od 1 września będzie można już ściągać aplikację na telefony i rejestrować się w systemie. Korzystać z niego będzie można od poniedziałku 12 września. Obecnie trwają szkolenia kontrolerów oraz testowanie systemu.
Oczywiście – niezależnie od wprowadzenia nowej formy zakupu biletu – wszystkie dotychczasowe formy sprzedaży, zarówno w kioskach, jak i w autobusach zostaną zachowane.