Ciekawego pomysłu na eksperyment naukowy poszukują organizatorzy międzynarodowego, a właściwie wszechświatowego konkursu skierowanego do młodzieży. Wszechświatowego, bo dwa zwycięskie doświadczenia zostaną wykonane na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a transmisję na żywo będzie można obejrzeć na YouTube.
YouTube oraz Lenovo, we współpracy ze Space Adventures i agencjami kosmicznymi: NASA, Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Japońską Agencją Badań Kosmosu (JAXA), ogłaszają międzynarodowy konkurs YouTube Space Lab. Ogólnoświatowa inicjatywa skierowana jest do uczniów w wieku 14–18 lat.
Konkursowe wyzwanie to opracowanie naukowego eksperymentu, który będzie można przeprowadzić w kosmosie. Dwa zwycięskie doświadczenia zostaną wykonane na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a transmisję na żywo będzie można obejrzeć na YouTube. Patronat nad akcją w Polsce objęła Minister Edukacji Narodowej, a partnerem jest Centrum Nauki Kopernik. - Według nas niezwykle ważne jest przygotowywanie przyszłych pokoleń naukowców. Uruchomiliśmy Space Lab, aby każdy uczeń miał niezwykłą możliwość zaproponowania eksperymentu przeprowadzonego w przestrzeni kosmicznej - mówi Zahaan Bharmal, Head of Marketing Operations, Europe, Middle East, and Africa w Google, który był pomysłodawcą akcji. - Kanał Space Lab będzie bazą Youtube, służącą społeczności do tworzenia, udostępniania i odkrywania najlepszych treści wideo związanych z nauką i badaniem kosmosu. Chcemy motywować uczniów do eksplorowania świata nauki, zarówno na Ziemi, jak i poza nią, zaczynając od wizyty w YouTube, a kończąc w kosmosie.
Do 7 grudnia uczniowie należący do jednej z dwóch kategorii wiekowych — od 14 do 16 lat i od 17 do 18 lat mogą, zarówno samodzielnie, jak i w zespołach (maksymalnie trzyosobowych) zamieszczać zgłoszenia na stronie YouTube.com/SpaceLab w formie nagrania wideo z opisem swojego eksperymentu. Dwuminutowy materiał może zawierać proste objaśnienie eksperymentu, napisane na tablicy lub np. przedstawiać symulację doświadczenia w sali lekcyjnej. Każdy film musi zawierać obowiązkowo: pytanie eksperymentu — pytanie naukowe, na które uczestnik szuka odpowiedzi w swoim doświadczeniu, hipotezę — domniemanie oparte na faktach naukowych, będące odpowiedzią na pytanie eksperymentu, metodę — proste objaśnienie metod stosowanych podczas wykonywania eksperymentu sprawdzającego hipotezę w warunkach mikrograwitacji i wyniki — spodziewane wyniki eksperymentu.
Kandydaci mogą zgłaszać maksymalnie trzy eksperymenty w jednej lub dwóch dziedzinach - biologia lub fizyka. Jury rozpatrywać będzie zgłoszenia w grupach regionalnych (Ameryka Północna i Południowa; Europa, Bliski Wschód i Afryka; Azja i Pacyfik). Nazwiska 60 finalistów (10 w każdej grupie wiekowej, w każdym regionie) ogłoszone zostaną 3 stycznia 2012roku. Od tego momentu głosować będzie także społeczność YouTube. Wyłonionych w ten sposób sześciu zwycięzców regionalnych (po jednym w każdej grupie wiekowej z każdego regionu) w marcu 2012 roku spotka się w Waszyngtonie, aby doświadczyć lotu w stanie nieważkości oraz odebrać laptopy Lenovo IdeaPad.
Spośród finalistów zostanie wyłonionych dwóch zwycięzców, po jednym z każdej grupy wiekowej. Ich eksperymenty zostaną przeprowadzone na znajdującej się 400 kilometrów od Ziemi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wykonywane doświadczenia będą transmitowane na żywo na YouTube. Ponadto, zwycięzcy będą mogli wybrać jedną z dwóch nagród. Pierwsza propozycja to wycieczka na wyspę Tanegashima w Japonii, gdzie zobaczą start statku kosmicznego, na pokładzie, którego przeprowadzany zostanie ich eksperyment w kosmosie. Alternatywą będzie podróż do Rosji, gdzie po ukończeniu 18 lat zwycięzcy mogą odbyć jedyne w swoim rodzaju szkolenie dla astronautów w Star City - miejscu doskonalenia rosyjskich kosmonautów, a także wybrać się na wycieczkę VIP po Moskwie oraz otrzymać pamiątkowy kombinezon kosmiczny z własnym imieniem i nazwiskiem.
Zgłoszenia w konkursie będzie oceniało prestiżowe jury, między innymi: wybitny profesor Stephen Hawking, doradcy NASA William Gerstenmaier (Associate Administrator for Human Exploration and Operations NASA) oraz Leland Melvin (Associate Administrator of Education NASA, były astronauta), astronauci: Frank De Winne z ESA i Akihiko Hoshide z JAXA oraz założyciel Cirque du Soleil - Guy Laliberte. Swój wkład w wybór projektów będzie też miała społeczność YouTube.
Więcej informacji na temat konkursu SpaceLab oraz szczegółowy regulamin znaleźć można na stronie YouTube.com/SpaceLab.