Ogrzeją słońcem

 W budynku Gminnego Centrum Usług Medycznych w Lisiej Górze zostanie zamontowana instalacja ogrzewania słonecznego. Koszt realizacji projektu to blisko 250 tysięcy złotych, a wysokość dofinansowania z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wynosi przeszło 200 tysięcy.

 

W budynku Gminnego Centrum Usług Medycznych w Lisiej Górze zostanie zamontowana instalacja ogrzewania słonecznego. Umowę w sprawie dofinansowania tego projektu w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego podpisali: Stanisław Sorys, członek Zarządu Województwa Małopolskiego i Józef Kogut, Dyrektor Gminnego Centrum Usług Medycznych.

Całkowita wartość projektu wynosi 246,5 tys. złotych, a wysokość dotacji to 207, 9 tys. Złotych. Przedmiotem projektu jest montaż instalacji solarnej dla przygotowania ciepłej wody użytkowej w budynku Gminnego Centrum Usług Medycznych. Obiekt pełni funkcje Ośrodka Zdrowia, Środowiskowego Domu Samopomocy, Mieszkań Chronionych oraz Domu Pomocy Społecznej.

W ramach inwestycji zaplanowano instalację jednej baterii solarnej z dwoma obiegami ciepłej wody użytkowej. Obiekt składa się z dwóch niezależnych części, z których każda wyposażona jest w niezależne instalacje sanitarne, w tym również indywidualne kotłownie grzewcze. W związku z czym budynki wymagają osobnych obiegów ciepłej wody.

Realizacja projektu ma przyczynić się do poprawy stanu środowiska naturalnego poprzez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

26.03.2012
Komentarze:
Yavuz: 19.06.2012
BARDZO CIEKAWY TEKST, ZAPRASZAM DO LEKTURYGłf3wne wady prawne uchwał o lkiwidacji4) Opieranie decyzji wyłącznie o przesłanki ekonomiczneDecyzja o lkiwidacji szkf3ł i przedszkoli często opiera się wyłącznie o czynnik ekonomiczny. Nagminne są sytuacje, gdy – mimo że występuje zapotrzebowania na usługi świadczone przez szkołę przeznaczoną do lkiwidacji – organ prowadzący dokonuje tej lkiwidacji, a jednocześnie w to miejsce tworzona jest taka sama szkoła ale prowadzona przez inną osobę prawną. Oznacza to, że jst de facto zmienia w ten sposf3b status prawny szkf3ł i przedszkoli poprzez zmianę organu prowadzącego. Organ prowadzący nadal widzi potrzebę utrzymania na swym terenie szkf3ł i przedszkoli, jednak prowadzonych przez inny podmiot prawny. Oznacza to, że nie ma faktycznego uzasadnienia dla lkiwidacji, ponieważ konieczność utrzymania szkf3ł i przedszkoli została wyrażona przez organ prowadzący.Podejmując uchwałę o lkiwidacji organ prowadzący kieruje się zmniejszeniem kosztf3w realizacji celf3w oświatowych poprzez np. zerwanie z zasadami wynagradzania i uprawnieniami określonymi pragmatyką nauczycielską. Jest to postępowanie bezprawne nie tylko ze względu na fakt łamania art. 5b u.s.o.[12], ale przede wszystkim ze względu na sam charakter uzasadnienia. Zgodnie z linią orzeczniczą sądf3w administracyjnych argumenty natury ekonomicznej nie mogą być bowiem głf3wną przesłanką lkiwidacji szkf3ł na terenie gminy[13].Gwarancje zapewnienia jednostce samorządu terytorialnego środkf3w na realizację zadań oświatowych nie oznaczają gwarancji, że subwencja oświatowa będzie rf3wna kosztom utrzymania szkf3ł i placf3wek (wraz z wynagrodzeniem zatrudnionych w nich nauczycieli). Zadania oświatowe gmin stanowią ich obligatoryjne zadania własne. W ustalaniu zasad gospodarki finansowej w stosunku do prowadzonych szkf3ł i placf3wek gmina zachowuje daleko posuniętą samodzielność. Wynika to z faktu, że obowiązki gminy, składające się na ogf3lną kategorię zadań oświatowych, należą do jej zadań własnych. Zadania własne są zaś wykonywane we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, w sposf3b samodzielny i z własnych środkf3w, a zatem zakres autonomii przy ich realizacji jest z zasady daleko większy niż w wypadku zadań zleconych[14].Poza oszczędnościami związanymi z likwidacją stosowania Karty Nauczyciela, organ prowadzący nie dokona innych oszczędności poprzez przekazanie placf3wki oświatowej innemu podmiotowi prawa. Przekazanie prowadzenia placf3wek przez jednostki samorządu terytorialnego innym podmiotom nie zwalnia gminy z obowiązku ich finansowania (w świetle art. 80 ust. 3 u.s.o. szkoły publiczne prowadzone przez inne niż samorząd terytorialny podmioty prawa otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości rf3wnej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach publicznych prowadzonych przez gmin).
Twój komentarz:
Ankieta
Jak oceniasz pierwsze miesiące pracy nowego samorządu Tarnowa?
| | | |