Mieszkańcy Borzęcina mieli już okazję zobaczyć, co potrafi niepozorna na co dzień Uszwica. Teraz wszystko wskazuje na to, że gmina zapanuje nad niewielką rzeczką. Pozyskana właśnie kolejna dotacja pozwoli zakończyć prowadzoną od trzech lat inwestycję łączącą odbudowę drogi i budowę zabezpieczenia powodziowego.
730 tysięcy złotych dotacji pozyskała gmina Borzęcin z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji na odbudowę drogi Wał Lewy w Borzęcinie. Przyznane środki pozwolą na zakończenie prowadzonej od trzech lat inwestycji odbudowy dróg wraz z zabezpieczeniem powodziowym. Inwestycji jednej z ważniejszych, bo mieszkańcy Borzęcina przekonali się już, co potrafi niepozorna na co dzień Uszwica.
Prace prowadzone są od trzech lat i do tej pory udało się zrealizować prawie siedmiokilometrowy odcinek. Do końca pozostało niewiele, zaledwie 350 metrów na wysokości tzw. Starej Wsi i właśnie ta ostatnia promesa pozwoli zakończyć całe zadanie. - Odbudowując drogi usytuowane na koronie obwałowań rzeki Uszwica uzyskujemy potrójny efekt polegający na: odbudowie drogi, zabezpieczeniu jej poprzez budowę murów zaporowych przed ponownym zniszczeniem, a tym samym zabezpieczeniu powodziowym miejscowości Borzęcin obejmującym ponad 400 budynków mieszkalnych wraz z zabudową zagrodową, w tym obiekty użyteczności publicznej - mówi Janusz Kwaśniak, Wójt Gminy Borzęcin. - Jako jedna z nielicznych gmin, staramy się rozwiązywać problemy kompleksowo. Nie tylko wyciągamy wnioski z dotychczasowych zdarzeń, ale również racjonalnie gospodarujemy środkami publicznymi. Nie można bowiem ciągle odbudowywać tych samych dróg i obiektów po każdym zdarzeniu powodziowym. To marnotrawstwo pieniędzy. Należy szukać rozwiązań, które wykluczą powstawanie strat w przyszłości.
Odbudowa drogi Wał Lewy w Borzęcinie polegać będzie na wykonaniu zabezpieczenia przeciwpowodziowego wraz ze stabilizacją górnej części wałów poprzez budowę bariery betonowej o wysokości metra, zintegrowanej z konstrukcją stabilizującą w postaci palisady i ścianki monolitycznej z betonu wraz z systemem przestawnych ścian przeciwpowodziowych, wykonaniu odwodnienia drogi i przeprowadzeniu przez konstrukcje zabezpieczenia wraz z montażem klap zwrotnych, wykonaniu zjazdów z międzywala utwardzonych płytami ażurowymi oraz odbudowie nawierzchni bitumicznej drogi wraz z wykonaniem miejscowo podbudowy z kruszywa.