E-nauka

 Nauczyciele Zespołu Szkół w Bielczy słusznie uznali, że rozwój umiejętności informatycznych i językowych wart jest wyjścia poza utarte i często nudne dla młodzieży schematy nauczania. Bez angażowania wielkich pieniędzy, dołączając do programu eTwinning, zaproponowali swoim uczniom atrakcyjną formę nauki. Tym prostym krokiem wyzwolili u młodych ludzi zaskakujące pokłady wyobraźni i oryginalności.


eTwinning to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele za pośrednictwem Internetu współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki.

W programie uczestniczą wszystkie kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Macedonia, Norwegia, Turcja, Armenia, Azerbejdżan, Gruzja, Mołdawia, Ukraina, a także Tunezja.  Nauczyciele Zespołu Szkół w Bielczy uznali, że rozwój umiejętności informatycznych i językowych, umiejętność pracy zespołowej, rozwiązywania problemów, kreatywnego myślenia, postawa otwartości i tolerancji, przyniesie wymierne korzyści dla uczniów i jest właściwą drogą rozwoju szkoły. Dołączyli więc do programu eTwinning i ku radości uczniów, dla których Internet jest przecież „środowiskiem naturalnym”, rozpocęli relizację własnego projektu „Literacka zabawa ze słowem”. Jego efektem ma być opowiadanie dotyczące problemu odrzucenia społecznego. Każdy z partnerów projektu jest redaktorem pisanego etapami opowiadania. Jedna grupa tworzy początek historii i wysyła go uczniom ze szkoły partnerskiej, których zadaniem jest z kolei dopisanie następnej części i odesłanie jej z powrotem do partnerów, którzy znów tworzą kolejną część. Do całości szkoły partnerskie wykonają także ilustracje. Ostatnim etapem będzie wydanie e-booka po wcześniejszym przeprowadzeniu konkursu na okładkę i tytuł. - Jesteśmyprzekonani, że u bieleckich uczniów współdziałających z rówieśnikami ze szkół partnerskich wzrośnie poczucie własnej wartości i wiary we własne siły. Projekt udowadnia, że młodzież, często uważana za pasywną, posiada ogromne pokłady wyobraźni twórczej i indywidualnej inicjatywy, jeżeli postawi się przed nią oryginalne, stanowiące wyzwanie zadania do wykonania. W nowoczesnej edukacji należy zwracać uwagę na stawianie ucznia w centrum procesu edukacyjnego, wychodząc przez to poza tradycyjne schematy nauczania. ETwinning daje takie możliwości bez angażowania dużych środków finansowych – mówi Renata Woda, dyrektor szkoły.

Renata Woda, Katarzyna Chamioło i Lidia Latocha, nauczycielki zaangażowane w projekt zapowiadają, że to dopiero początek przygody z programem. Pierwszy krok nie okazał się wcale trudny.

04.12.2014
Twój komentarz:
Ankieta
Jak spogladasz na nowy rok?
| | | |