Rower może być dziełem sztuki

 z Czesławem Wesołowskim, kolekcjonerem rowerów i akcesoriów rowerowych rozmawiał Piotr Filip

 

Kiedy rozpoczęło się pańskie zainteresowanie rowerami i pomysł ich kolekcjonowania?

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku. A rozpoczęło się od tego, że, jak każdy chyba młody człowiek, jeździłem rowerem.

Czym pan wówczas jeździł?

Na początku to był zwykły, popularny rower. Później kupiłem silnik do roweru, zamontowałem i zainteresowałem się „mechanizacją” sprzętu rowerowego, przekładniami łańcuchowymi i zębatymi. Następnym zakupem był kolejny silnik do roweru.

A interesował się pan kolarstwem, w którym Polacy odnosili wówczas duże sukcesy?

Oczywiście, że oglądałem Wyścig Pokoju. To były czasy, gdy wszyscy starali się, jeśli tylko mogli, oglądać kolarzy także na żywo. W małych miejscowościach wszyscy mieszkańcy stawali wzdłuż drogi, którą jechał wyścig.

W ciągu kilkudziesięciu lat dorobił się pan wspaniałej kolekcji, ale też i wydał na nią zapewne sporo pieniędzy?

Jeśli robi się to systematycznie, przez kilka dziesięcioleci, nie jest to aż tak kosztowne. Myślę, że niejeden palacz papierosów, gdyby zrezygnował z palenia, w ciągu dłuższego czasu mógłby taką kolekcję zebrać. Ja także do wszystkiego dochodziłem stopniowo. Wiedziałem ile pieniędzy w ciągu roku mogę przeznaczyć na kolekcjonerstwo i do tych możliwości dostosowywałem zakupy. Bywały i takie lata, w których nie przybywał do kolekcji ani jeden eksponat. Nigdy nie kupowałem w celach handlowych – taniej kupić, drożej sprzedać. Robię zakupy wyłącznie na potrzeby kolekcji.

Gdzie pan je kupował i zdobywał?

W całej Europie, a nawet w Stanach Zjednoczonych. Mam rzeczy przywiezione z Francji, sporo eksponatów zdobyłem na giełdach na terenie Niemiec. Starałem się, i robię to nadal, kupować bezpośrednio od właścicieli, bez pośredników podnoszących ceny. Dlatego prawie nie kupuję przez internet. Rowery, które prezentuję obecnie wyglądają ładnie, ale to już efekt mojej pracy. Często kupowałem stare, zniszczone ramy, jakieś akcesoria czy części z epoki i składałem przez kilka lat kompletny rower. Mam taki eksponat, do którego wszystkich części szukałem przez 20 lat. W miarę upływu lat dużo więcej czasu spędzałem w warsztatcie, niż na szosie. Dziś samych rowerów mam kilkaset, ale nigdy nie interesowała mnie ich liczba, raczej wyjątkowość i wartość historyczna. Najstarsze rowery w mojej kolekcji pochodzą z XIX wieku, najmłodsze z połowy XX.

Ma pan w Europie kolegów, których łączy ta sama pasja? Pomagacie sobie czy raczej konkurujecie?

Kolekcjonerów rowerów spotkałem bardzo niewielu. Dużo więcej spotkałem osób zainteresowanych motocyklami. Z nimi jeżdżę na giełdy sprzętu motoryzacyjnego, oszczędzamy w ten sposób na kosztach przejazdu.

Udało się panu stworzyć stałą ekspozycję swoich zbiorów w Wieliczce.

To prawda, moje swoiste muzeum działa od trzech sezonów, ale zwiedzać je można tylko czasowo, w soboty, od kwietnia do listopada. Za to wstęp jest wolny.

Udało się panu także zarazić swoją pasją syna. Długo trzeba było go przekonywać?

Gdy był dzieckiem zabierałem go na giełdy motoryzacyjne, również za granicę. Od tego się w jego przypadku zaczęło.

Stare rowery, takie sprzed 100 i więcej lat, robią wrażenie swoistych dzieł sztuki.

Bo nimi są. One miały być nie tylko funkcjonalne, ale i ładne. Każdy detal był cyzelowany. Niektóre dzisiaj już nie są używane i nie wiadomo do czego służyły. Rowery oficerów wyposażone były np. w specjalne uchwyty na szpadę. Przez długi czas nie wiedziałem na co są te uchwyty przy kierownicy i kole. Kiedy już się dowiedziałem, pozostało mi tylko dokupić szpadę z epoki i zamontować. Sporo na temat takich detali można dowiedzieć się ze starych katalogów wydawanych przez ówczesnych producentów. Już wówczas rozumiano znaczenie reklamy. Wydawano często stosunkowo grube tomy, prezentujące nie tylko rowery, ale także dętki czy opony.

Rowery przez kolejne dekady zmieniły się prawie tak samo jak samochody?

Mam w swojej kolekcji rowery z rozwiązaniami technicznymi, których dzisiaj się już nie stosuje, lub przeszły ogromną ewolucję. Mówię o różnych rodzajach przekładni. Kilkanaście moich rowerów, wyprodukowanych przez różne firmy, wyposażonych jest w wał Kardana, przekazujący napęd zamiast łańcucha. Miał on tę zaletę, że nie niszczył spodni, spódnic czy długich sukien, co się w przypadku łańcucha mogło zdarzyć. Wadą było natomiast to, że taki rower był droższy.

Jak pan trafił ze swoimi eksponatami do Tarnowa?

Najpierw do mnie trafili pracownicy Muzeum Etnograficznego i spodobało im się to, co zobaczyli. Mnie z kolei podoba się sposób, w jaki wyeksponowano kolekcję w Tarnowie. Jest tu przede wszystkim więcej przestrzeni niż w moim muzeum więc  uzupełniono eksponaty o stare fotografie.

 

Rowery i akcesoria rowerowe z kolekcji Czesława Wesołowskiego oglądać można w Tarnowie, w Muzeum Etnograficznych, do końca września 2015 roku.

21.07.2015
Komentarze:
Cesbed: 30.03.2017
Cialis Dosage 40 Mg Low Price Zithromax Amoxil Otic Viagra Levitra Et Cialis Antabuse Order Staph Infection Treating With Keflex Amoxicillin Overdose In Dogs Buy Propecia Brand Kamagra Dose Levitra Chimica Generic Lasix Amoxicillin 850mg Side Effects Onlinepharmacy Atomoxetine Generic Ciprofloxacin Functional Groups How Much Is Cialis Prescription Buy Propecia Online Usa Kamagra 120mg Vendita Contraindicaciones De Propecia Buy Inderal Online Viagra A Change Ma Vie Cialis 20 Prix Buy Cheap Strattera Online Viagra Frau Wikipedia Buy Stendra Online Depoxitine Propecia Does Hair Growth Improve Better With 5mg. Than With1mg Cialis 20 Pharmacie En Ligne Propecia For Sale Tarif Viagra Buy Amitriptyline 100mg Buy Cheap Clomiphene Amoxicillin Cheese Contrareembolso Kamagra Paypal Priligy United States Dapoxetina Australia Viagra Soft Tabs Review Low Cost Prozac Online Antibiotic Cephalexin Drug Purple Pharmacy Mexico Price List Propranolol Buy Lasix Kaufen Order Clonidine Overnight Delivery Purchase Amoxil Usa Elimite (Acticin) 30gm Viagra 4 Compresse Generic For Propecia What Does Lasix Do For Horses Nexium Online Canada Lasix Online Cheap Diflucan (Fluconazole) Cytotec Efectos Accutane Stories Viagra For Cheap Prices Buy Propecia For Hair Loss Buy Priligy Dapoxetine Online Does Amoxicillin Contain Any Sulfa Zithromax Otitis Media Levitra Tab Cialis Fast Metronidazole Amoxicillin Tooth Ache viagra online prescription Acquistare Kamagra Canada Aggrenox Buy Antabuse Precio Viagra En Farmacia Espana 250 Mg Zithromax Clomid Price Keflex Sulfa Buy Zithromax Usa Buy Lasix 40mg Cephalexin Tobacco Acquistare Cialis Prices Inderal Single Dose Amoxicillin Rhineinc.In Where To Buy Zithromax Propecia Dha Buy Effexor Online No Prescription Cialis Buy Interaction Norvasc Amoxicillin Sildenafil Precio Generic Name For Prozac Motilium 90 Tablets Stomoach Upset With Amoxicillin Best Generic Zithromax Amoxicillin Drug Interactions With Herbal Supplements legally isotretinoin amex accepted Cialis Generic Buy Diflucan 150 Mg Levitra Ohne Zollprobleme Order Alli Amoxicillin Doseage Treatment Course For Pneumonia Dose For Amoxicillin In People Prednisone No Rx Needed Compre Viagra Cialis Tadalafil 20mg Lilly Lasix Achat Cual Es La Mejor Viagra Viagra Special Offers Propecia Pills Apodefil Kamagra Viagra En Algerie Priligy Usa Where To Get Viagra In Ireland
Twój komentarz:
kod bezpieczeństwa
Ankieta
Czy popierasz projekt dwukadencyjności władzy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w samorządach lokalnych
| | | |