Przyszłość PWSZ „rysuje się” w Tarnowie

 „Przyszłość wyższego szkolnictwa zawodowego” to projekt, którego celem jest wypracowanie dróg i kierunków zmian Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych w całej Polsce. Zostaną one zaprezentowane 2 czerwca w Tarnowie podczas ogólnopolskiej konferencji z udziałem wicepremiera Jarosława Gowina.

 

Reforma PWSZ jest konieczna – mówią przedstawiciele środowiska akademickiego w całej Polsce. To właśnie w Tarnowie powstaje koncepcja zmian, które będą stanowiły ważny głos środowiska i zarazem wskazówki dla twórców reformy. Projekt realizowany jest przez stowarzyszenie Ad Maximam pod honorowym patronatem wicepremiera Jarosława Gowina, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przy wsparciu Tarnowskiego Stowarzyszenia Pracowników Nauki Pro Publico Bono oraz Klubu Jagiellońskiego. Aktualnie nad koncepcją zmian pracuje interdyscyplinarny zespół ekspertów składający się m.in.  z naukowców, nauczycieli akademickich, przedsiębiorców i samorządowców. - Cieszymy się, że Tarnów współtworzy reformę szkolnictwa wyższego, w szczególności Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych – mówi dr Anna Gądek, kierownik naukowa projektu. - Chcemy tak reformować wyższe szkolnictwo zawodowe, by nie tylko przygotowywało kadry pod potrzeby lokalnego rynku pracy, ale by uczelnie zawodowe stały się ważnymi centrami kształcenia kompetencji, wpisującymi się w ideę lifelong learning (LLL).  Należy dokonać „nowego otwarcia” uczelni tak, by stały się ważnymi regionalnymi centrami kształcenia zawodowego i certyfikacji kompetencji. To wielka szansa dla tarnowskiej uczelni jak i pozostałych Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych. Nowe zawody, interdyscyplinarne i praktyczne kształcenie, studia dualne, odejście od nieefektywnej akademickiej dydaktyki jest szansą na rozwój, pozyskanie studentów i innych osób chcących uzyskać bądź potwierdzić kwalifikacje. Dla takich ośrodków akademickich jak nasz to wielka szansa i tylko od nas zależy, czy ją należycie wykorzystamy.

Prowadzone przez zespół projektowy prace mają na celu wypracowanie najlepszych rozwiązań systemowych, które zreformują Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe tak, by stały się ważnymi ośrodkami kształcenia kompetencji na różnych poziomach, działającymi przy silnej współpracy z przedstawicielami otoczenia społeczno-gospodarczego i centrami oddziałującymi na rozwój miast i regionów, w których funkcjonują. Oprócz kwestii związanych z formułą kształcenia w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych zespoły eksperckie zajmują się także kwestia ustroju uczelni, kompetencjami kadry naukowej i zarządzającej.

- W ramach projektu szczegółowo badamy w jaki sposób podobne ośrodki akademickie funkcjonują w innych krajach – mówi dr Marcin Kędzierski, dyrektor Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. - Jest wiele przykładów, choćby ze Szwecji czy  Holandii, gdzie takie szkoły działają na zasadzie centrów edukacji lokalnej. Bardzo mocno współpracują z lokalnymi podmiotami na polu zawodowym, czy nawet badawczym, a także odpowiadają na kluczowe potrzeby społeczne regionu. Tych rozwiązań nie da się oczywiście dokładnie przeszczepić, bo struktura szkolnictwa wyższego jest w nich inna niż w Polsce. Pokazują one jednak, że taka synergia jest możliwa.

Ostateczny kształt propozycji reform zostanie zaprezentowany 2 czerwca w Tarnowie, podczas ogólnopolskiej konferencji wpisującej się w cykl Kongresu Nauki Polskiej, z udziałem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

08.05.2017
Twój komentarz:
Ankieta
Czy wiesz, na kogo oddasz głos w drugiej turze wyborów?
| | | |