Kilkudziesięciu nauczycieli straci pracę

 Od września w tarnowskich szkołach nie będzie pracy dla 69 nauczycieli, którzy dotychczas byli w nich zatrudnieni – takie są konsekwencje zmian w oświacie oraz tendencji demograficznych. Część z pedagogów zostanie zwolnionych, część skorzysta z możliwości przejścia na emeryturę lub w tzw. stan nieczynny.

 

Spośród 69 nauczycieli, którzy stracą pracę w tarnowskich szkołach, 30 zostanie zwolnionych, 33 osoby skorzystają z możliwości przejścia na emeryturę (większość podjęła tak decyzję z powodu utraty pracy), sześciu nauczycieli zdecydowało się skorzystać z tzw. świadczeń kompensacyjnych, a przypadku niespełna czterech etatów skorzystano z możliwości w przejścia w tzw. stan nieczynny, który zgodnie z ustawą gwarantuje, że nauczyciel nie ma pracy, ale pozostaje w gotowości do jej podjęcia. W stanie nieczynnym mogą znajdować się pedagodzy maksymalnie do 28 lutego 2018 roku. Przez ten okres otrzymują przysługujące im pełne wynagrodzenie. Jeśli w tym czasie zwalniany jest etat, osoby te mają pierwszeństwo w podjęciu pracy.

Nie ma szczegółowych danych dotyczących liczby nauczycieli, którym z powodu braku pracy obniżono wymiar godzin. Na takie zjawisko pośrednio wskazują dane dotyczące liczby nauczycieli oraz liczby etatów, które wyraźnie się między sobą różnią. Z przygotowanych przez dyrektorów szkól arkuszy organizacyjnych wynika, że w nadchodzącym roku szkolnym w tarnowskich szkołach będzie 2 580 etatów, na których pracować będzie 2 758 nauczycieli. W stosunku do roku ubiegłego różnica ta jest wyraźnie większa. Wówczas na 2 600 etatach zatrudnionych było 2 714 nauczycieli.

Jak podkreśla Bogumiła Porębska, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Tarnowa, sytuacja może jeszcze się nieco zmienić w pierwszych dniach września, kiedy to zapadają ostateczne decyzje o zatrudnieniu. Pełne skutki zmian w oświacie poznamy jednak dopiero za dwa lata, gdy ostatnie roczniki opuszczą gimnazja.

26.08.2017
Twój komentarz:
Ankieta
Czy wiesz, na kogo oddasz głos w drugiej turze wyborów?
| | | |