XXI Ogólnopolski Festiwal Komedii Talia 2017

 Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie po raz kolejny zaprasza miłośników komedii. Podczas XXI Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia, który odbędzie się w dniach 15-24 września, widzowie będą mieli okazję zobaczyć osiem spektakli konkursowych z całej Polski oraz przedstawienia towarzyszące, w tym ubiegłorocznych zwycięzców – kabaret Pożar w Burdelu z najnowszym programem.

XXI Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia, który odbędzie się w dniach od 15 do 24 września. W tym roku „Talię” zdominują młodzi twórcy. W konkursie zaprezentuje się siedem spektakli reżyserów, którzy nie ukończyli jeszcze czterdziestu lat oraz jeden dyplom studentów PWST w Krakowie. Tegoroczny Festiwal zainauguruje polska prapremiera czarnej komedii Martina McDonagha „Porachunki z katem” w reżyserii dyrektora artystycznego tarnowskiej sceny Marcina Hycnara. Oprócz tego spektaklu, widzowie będą mieli okazję zobaczyć klasyczną komedię omyłek hiszpańskiego dramatopisarza złotego wieku Calderóna de la Barca „Księżniczka na opak wywrócona” w reżyserii Roberta Kurasia (Lubuski Teatr w Zielonej Górze), czarną komedię „Napis” Géralda Sibleyrasa, jednego z najznakomitszych współczesnych dramatopisarzy francuskich, w reżyserii Pawła Paszty (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu), sceniczną adaptację głośnej powieści Michała Witkowskiego „Lubiewo” w reżyserii Piotra Siekluckiego (Stowarzyszenie Teatr Nowy w Krakowie), „Humankę” w reżyserii Agaty Puszcz – zabawną wizję stosunków damsko-męskich w niedalekiej przyszłości (Teatr Polski w Bielsku Białej), zakwalifikowany do finału 22. Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej spektakl „Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać)” w reżyserii Anety Groszyńskiej na podstawie tekstu Jana Czaplińskiego (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu), żartobliwy i przewrotny obraz relacji aktor-widz „Drugi spektakl” Anny Karasińskiej a także nagrodzony Grand Prix oraz nagrodą zespołową na 35. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi dyplom studentów krakowskiej PWST „Do dna” w reżyserii Ewy Kaim.
O wyborze najlepszego spektaklu zadecyduje jury Festiwalu w składzie: Małgorzata Bogajewska, Maria Pakulnis, Wojciech Malajkat i Leszek Mądzik.
Własne zwycięskie przedstawienie wybierze także tarnowska publiczność w Plebiscycie Publiczności. Dodatkowo zostaną przyznane indywidualne nagrody dla twórców prezentowanych przedstawień.

Poza konkursem publiczność będzie miała okazję zobaczyć muzyczną komedię „Zdobyć, utrzymać porzucić 2. Rozstania i powroty” z Teatru Capitol w Warszawie, monodram Andrzeja Konopki „Duszpasterz hipsterów” z kabaretu Pożaru w Burdelu – ubiegłorocznego zwycięzcy „Talii”. W finale wystąpi Artur Andrus, dziennikarz, artysta kabaretowy, poeta i autor tekstów piosenek, ze swoim „Recitalem kabaretowym”.

 

Program:

Spektakle konkursowe

15 września, godz. 17.00 i 20.30, duża scena

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie

Martin McDonagh

Porachunki z katem
Reżyseria: Marcin Hycnar

Obsada: Sławomir Głazek, Ewa Sąsiadek, Ewa Jakubowicz, Maciej Babicz (AT), Aleksander Fiałek, Ireneusz Pastuszak, Mariusz Szaforz, Jerzy Pal, Kamil Urban, Tomasz Piasecki, Filip Kosior
Czas trwania: 135 min.


Jest rok 1965. W Wielkiej Brytanii właśnie zniesiono karę śmierci. Na północy Anglii w prowincjonalnym Oldham lokalną sławą jest właściciel pubu Harry Wade, który przez dwadzieścia pięć lat był katem w służbie Korony Brytyjskiej. Drugim po Albercie Pierrepiont katem w kraju.
Miejscowa prasa i stali bywalcy pubu z niecierpliwością czekają na to, jak Harry zareaguje na wieść o zmianach w brytyjskim wymiarze sprawiedliwości. Czy pojawienie się niespodziewanego przybysza z południa zakłóci spokój mieszkańców Oldham w tym wyjątkowym dniu?
Dramat został nagrodzony najbardziej znaczącym brytyjskim wyróżnieniem teatralnym – Laurence Olivier Award za rok 2015 w kategorii „najlepsza nowa sztuka”, a w czerwcu 2016 roku otrzymał nagrodę South Bank Sky Arts Award.

 

17 września, godz. 17.00 i 20.00, duża scena

Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu
Géralda Sibleyras
Napis
Reżyseria: Paweł Paszta
Obsada: Ewa Pietras, Matylda Podfilipska, Agnieszka Wawrzkiewicz, Jarosław Felczykowski, Michał Marek Ubysz, Arkadiusz Walesiak
Czas trwania: 90 min.

W pewnym domu, zamieszkałym przez porządne i kulturalne małżeństwa, ludzi otwartych i poprawnych politycznie, świadomych obywateli Europy, któregoś dnia nieoczekiwanie pojawia się w windzie obelżywy napis. Napis dotyczy nowego lokatora i nie wiadomo, kto jest jego autorem. Niepozorne zdarzenie burzy spokój mieszkańców i uruchamia szereg groteskowych sytuacji. Kim są nowi lokatorzy i kto, u licha, jest autorem napisu?

 

18 września, godz. 17.00 i 20.30, duża scena
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie
Do dna

Reżyseria:Ewa Kaim
Obsada: Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Weronika Kowalska, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski oraz Dawid Sulej Rudnicki (fortepian, basy)
Czas trwania: 100 min.

Pieśń zawsze wynikała z głębokiej potrzeby odnalezienia źródła mocy i tajemnicy. Wydaje się jednak, że we współczesnym świecie pieśń spoczywa w jakimś utajeniu, że jest ukryta na  głębokim dnie życia – w zapomnieniu.
Chcemy sprawdzić, czy rzeczywiście zatarła się potrzeba śpiewu i potrzeba pieśni. Czy dziś jeszcze mamy pierwotną siłę powrotu do źródeł, z których wyłania się głos?  Próbujemy dotrzeć do przestrzeni, z których wydobywają się pieśni. Poza chaosem mało znaczących, ale i pustych, a często agresywnych brzmień codzienności, w której żyjemy, pragniemy odnaleźć prawdziwe głosy i tony istnienia. Chcemy poprzez śpiew dowiedzieć się, czy możliwa jest jeszcze podróż do głęboko ukrytego archaicznego świata. Do źródeł, które wysychają cicho.
Nadając naszemu spektaklowi tytuł „Do dna” określiliśmy przestrzeń odnajdywania brzmień i rytmów, ku którym zmierzamy. Wydobywamy je z polskich pieśni ludowych, pieśni pierwotnych. U ich podstawy są zróżnicowane fonemy archaicznych głosek, pradawne tony i melodie. Tworzą one muzykę emocji wyrażanych w sytuacjach granicznych: śmierci, narodzin, zaślubin i rozstań, a także w stanach erotycznego pożądania i lęku przed wojną i zagładą. Brzmienia graniczne przenikają przez wszystkie żywioły: wodę, ogień, powietrze i ziemię. Wyraża je  instrument ciała.

 

18 września, godz. 17.00 i 20.00, mała scena
Stowarzyszenie Teatr Nowy w Krakowie
Michał Witkowski

Lubiewo

Reżyseria: Piotr Sieklucki
Obsada: Paweł Sanakiewicz, Janusz Marchwiński, Marcin Kulawik, Krystyna Czubówna (Narrator)
Czas trwania: 90 min.

Adaptacja głośnej powieści  na trójkę aktorów i wspaniały głos Krystyny Czubówny. Starzejący się homoseksualiści: on-Patrycja i on-Lukrecja, którzy w latach swojej świetności „polowały” w parku na heteroseksualnych mężczyzn, zostają zamknięte w swojej przeszłości w starym gomułkowskim bloku. Nieustannie toczą swe opowieści o AIDS, które zbierało pierwsze żniwo wśród ich przyjaciół, kiedy wolna Polska otworzyła swe granice, o seksualnych przygodach w parku, o rosyjskich żołnierzach stacjonujących w komunistycznej Polsce, o młodości i swym pierwszym „pedalskim” razie.

 

19 września, godz. 17.00 i 20.30, duża scena

Lubuski Teatr w Zielonej Górze
Pedro Calderon de la Bacra
Księżniczka na opak wywrócona

Imitował: Jarosław Marek Rymkiewicz
Reżyseria: Robert Kuraś

Obsada: Alicja Stasiewicz, James Malcolm, Robert Kuraś, Radosław Walenda, Lech Mackiewicz, Joanna Wąż, Aleksander Stasiewicz, Dobrosława Trębacz
Czas trwania: 110 min

Napisana blisko cztery wieki temu hiszpańska komedia omyłek cieszy się do dziś powodzeniem w wielu teatrach nie tylko dzięki ponadczasowej i żwawej męsko-damskiej intrydze. „Ostrą” kreską zarysowane postaci, w polskiej wersji stworzonej przez poetę Jarosława Marka Rymkiewicza – urzekają pełną humoru kwiecistością języka, ale i wybiegającymi poza barokową ramę odniesieniami. Forma spektaklu nawiązuje do niezwykle barwnej epoki wędrownego teatru jarmarcznego, w którym wszyscy członkowie artystycznej trupy zajmują się wszystkim (łącznie z efektami muzycznymi) na oczach publiczności, a płeć aktora jest drugorzędna wobec płci granej przez niego na scenie postaci. Blisko stąd do znanej i popularnej konwencji commedii dell’arte, włącznie z jej żartobliwie rubasznym erotyzmem. W jaki sposób zaskakujące perturbacje i ciągłe zamiany postaci doprowadzą wreszcie zakochanego Roberta i jego wybrankę Dianę przed ołtarz? Akcja zmienia się jak w kalejdoskopie, a widzom gwarantuje ogromną dawkę zabawnych sytuacji i błyskotliwych, choć czasami ciętych i rubasznych dialogów.

 

20 września, godz. 17.00 i 20.00, duża scena

Teatr Polski w Poznaniu
Anna Karasińska

Drugi spektakl

Reżyseria: Anna Karasińska
Obsada: Wiesław Zanowicz, Paweł Siwiak, Wojciech Kalwat, Michał Kaleta, Przemysław Chojęta, Mariusz Adamski, Kata­rzyna Węglicka, Małgorzata Peczyńska, Monika Roszko, Agnieszka Findysz
Czas trwania: 110 min.

„Drugi spektakl” to symulacja relacji między aktorami a widzami. Twórcy budują mechanizm spektaklu tak, aby uruchomić w widzach autorefleksję. Od czego zależy percepcja spektaklu? Czym jest uwarunkowane doświadczenie teatralnej wspólnoty? Jak uzyskać przepływ energio między sceną a publicznością?

 

21 września, godz. 17.00 i 20.30, duża scena

Teatr Polski w Bielsku Białej
Jarosław Murawski

Humanka

Reżyseria: Agata Puszcz
Obsada: Michał Czaderna, Oriana Soika, Daria Polasik-Bułka, Piotr Gajos, Barbara Guzińska, Sławomir Miska, Zofia Schwinke, Adam Myrczek, Anisa Raik, Mateusz Wojtasiński, Grzegorz Sikora
Czas trwania: 100 min.

Akcja „Humanki” rozgrywa się w niedalekiej przyszłości. Główny bohater, Em, po kolejnym nieudanym związku postanawia kupić humanoida, zaawansowanego technologicznie robota o ludzkim kształcie spełniającego rolę partnerki życiowej. Dzięki rozwojowi techniki Humanka niczym nie różni się od żywej kobiety (poza drobnym znaczkiem na karku) – a przynajmniej tak jest reklamowana przez swoich producentów...

 

22 września, godz. 17.00 i 20.00, duża scena
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
Jan Czapliński

Zapolska Superstar (czyli jak przegrać, żeby wygrać)
Rezyseria: Aneta Groszyńska

Obsada: Sara Celler-Jezierska, Irena Sierakowska, Joanna Łaganowska, Rafał Kosowski, Piotr Mokrzycki, Filip Perkowski
Czas trwania: 90 min.

Pamiętamy ją głównie jako autorkę „Moralności pani Dulskiej”, ale swoją biografią, ilością pozostawionych tekstów, talentem i skalą zainteresowań – mogłaby obdzielić kilku artystów.
Nie opowiadała o Historii, a o historiach – o tym, co wspólne nam wszystkim, o prostych, życiowych sprawach, śmiesznostkach, małych tragediach.
Przełom wieku XIX i XX nie był łatwym czasem dla kobiety, która postanowiła mieć własne zdanie. Artystka wyśmiewana, bagatelizowana, walcząc z chorobą i nędzą, parła do przodu. Swoim życiem postawiła nam niesłabnące wyzwanie – nie poddawać się. Awanturować. Walczyć o swoje. Wygrywać porażki.

Transmitowała głos pokrzywdzonych. Piętnowała krzywdy wyrządzone wykluczonym swojego czasu. Nie oglądała się na resztę. Traktowała wolność jako najwyższą wartość. Zapolska – Superstar.

 

Spektakle towarzyszące

16 września, godz. 17..00 i 20.00, duża scena

Teatr Capitol w Warszawie

Krzysztof Jaślar

„Zdobyć, utrzymać porzucić 2. Rozstania i powroty”

Reżyseria: Krzysztof Jaślar

Obsada: Monika Dryl, Katarzyna Żak, Olga Bończyk, Władysław Grzywna

Czas trwania: 120 min.

 

„Rozstania i powroty” to kontynuacja przedstawienia „Zdobyć, utrzymać, porzucić.” Też będzie o NIEJ i o NIM. Z tą jednak różnicą, że w pierwszej części spektaklu „Zdobyć, utrzymać, porzucić” nasz On był w domyśle lub przemawiał nagranym głosem Artura Andrusa, natomiast w najnowszym, wystąpi prawdziwy mężczyzna.
„Zdobyć, utrzymać, porzucić” to przede wszystkim muzyczno – kabaretowa opowieść o relacjach damsko – męskich. Część druga to temat niby poważny: „Rozstania i powroty”. Żeby wrócić najpierw trzeba się rozstać. To działa niestety tylko w takiej kolejności i nie ma co protestować.

23 września, godz. 19.00, duża scena

Pożar w Burdelu

Michał Walczak, Maciej Łubieński

„Duszpasterz hipsterów”

Reżyseria: Michał Walczak

Obsada: Andrzej Konopka

Czas trwania: 90 min.

 

Jasna twarz polskiego Kościoła zaprasza na odlotowe nabożeństwa, wirtuozerskie kazania i efektowne nawrócenia, czyli pierwszy katolicki stand-up! Duszpasterz hipsterów odsłoni kulisy życia księdza w wielkim mieście, oprowadzi po swoim lofcie i rozwikła zagadkę tajemniczego zakonu Księży Wyklętych. Czy księdzu Markowi uda się utrzymać jedność Kościoła? Czy cud w Legnicy zostanie uznany przez Watykan?

 

24 września, godz. 18.00, duża scena

Finał XXI OFK Talia 2017

„Artur Andrus. Recital kabaretowy”

Obsada: Artur Andrus, zespół muzyczny: Wojciech Stec (fortepian, gitara), Łukasz Borowiecki (kontrabas, akordeon), Łukasz Poprawski (saksofony, klarnet), Paweł Żejmo (perkusja)

Czas trwania: 90 min.

 

Andrus mówi i śpiewa. Najczęściej o tym, co wcześniej zobaczył, usłyszał albo przeczytał. A czasem zmyślił. O smutnym tureckim ojcu, którego cyniczne córki wyjechały do Szwajcarii, o Bardotce zamawiającej w barze „Szalona krewetka” absynt z rumem, o nieświeżym kangurze w Watykanie i innych równie prawdopodobnych zjawiskach. Z takich opowieści i piosenek składa się jego „Recital kabaretowy”.

14.09.2017
Twój komentarz:
Ankieta
Czy wiesz, na kogo oddasz głos w drugiej turze wyborów?
| | | |