W związku z uruchomieniem przez Ministerstwo Cyfryzacji nowej Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców klienci, którzy załatwiają swoje sprawy w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta Tarnowa, mogą się spodziewać, że czas ich obsługi będzie nieco dłuższy niż zwykle. Tarnowscy urzędnicy deklarują, że nie mają wpływu na działanie systemu.
CEPiK 2.0 i nowe wersje oprogramowania systemu „Pojazd” zostały wprowadzone 13 listopada, we wszystkich urzędach rejestrujących pojazdy w Polsce. W związku ze zmianami mogą występować problemy techniczne między innymi przy wydawaniu dowodów rejestracyjnych i rejestrowaniu pojazdów. - Staramy się wszystkich obsługiwać na bieżąco, nie możemy jednak wykluczyć, że nastąpią komplikacje techniczne, uniemożliwiające załatwienie sprawy. Nie mamy wpływu na działanie systemu - mówi Jolanta Gawron z Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Tarnowa.
Trzeba się też liczyć z tym, że czas obsługi będzie o kilka - kilkanaście minut dłuższy niż zazwyczaj, bo przy każdej czynności konieczne jest weryfikowanie wszystkich danych, poprzez powtórne wprowadzanie ich do systemu, a to trwa.
Ministerstwo Cyfryzacji informuje na swojej stronie, że system jest w fazie stabilizacji, a działający całą dobę Zespół Wdrożeniowy odpowiada na sygnały o problemach z działaniem systemu. Na bieżąco zgłasza je również tarnowski Wydział Komunikacji UMT. System jest ogólnopolski, sterowany centralnie i pracownicy urzędu nie mają wpływu na jego działanie, nie wiadomo też, jak długo mogą potrwać utrudnienia.
Nowy CEPiK, który zastąpił pierwszą wersję systemu, wprowadza kilka zmian. Zgodnie z nimi, do systemu trafi więcej danych dotyczących użytkowanych w Polsce samochodów. Wśród nich znajdą się między innymi informacje o nazwisku diagnosty, który przed wykonaniem badania technicznego pojazdu, będzie musiał zalogować się do systemu i wprowadzić dane o wynikach badań, a za badania techniczne, dopuszczające pojazd do ruchu, kierowca będzie teraz płacił przed ich wykonaniem, a nie, jak wcześniej, po. Nowe przepisy mają ograniczyć nadużycia, związane z obecną procedurą badania technicznego.