Dla Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie rok rozpoczął się bardzo dobrze. Zakład Pielęgniarstwa pozyskał kolejną wysoką dotację, tym razem ok. 2,6 mln zł. Dzięki tym pieniądzom powstaną sale do symulacji, e-podręczniki, a nawet platforma do e-learningu dla studentów.
Sale symulacyjne do kształcenia kadr medycznych, specjalne podręczniki dostępne również w formie cyfrowej, aplikacja, platforma do e-learningu, a nawet kompleksowy program szkoleń dla kadry dydaktycznej Instytutu Ochrony Zdrowia PWSZ w Tarnowie. To wszystko uda się stworzyć w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie dzięki unijnej dotacji w wysokości prawie 2,6 mln zł pozyskanej z Ministerstwa Zdrowia.
Symulacja medyczna to dziś najnowocześniejszy i najskuteczniejszy sposób kształcenia przyszłych kadr medycznych. Dlatego najważniejszym elementem projektu są centra symulacji medycznej, czyli miejsca zbliżone warunkami do prawdziwych szpitali. Sale symulacyjne wyposażone zostaną w niezbędny sprzęt medyczny i symulatory. Manekiny takie potrafią naśladować różne objawy i zachowania ludzkie. Praktyczna nauka na nich nie różni się od zabiegów „na pacjencie”, z tym, że wspomniane zabiegi można powtarzać wielokrotnie.
- Naszym głównym celem jest podniesienie jakości kształcenia na kierunku Pielęgniarstwo. Jestem pewna, że dzięki zaplanowanym w projekcie działaniom uda się to osiągnąć w krótkim czasie – przekonuje dr Monika Łabuzek, Kierownik Zakładu Pielęgniarstwa PWSZ w Tarnowie.
Utworzenie Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej zakłada m.in.: adaptację pomieszczeń oraz wyposażenie sal dydaktycznych służących do prowadzenia zajęć wysokiej wierności: sala opieki pielęgniarskiej z salą egzaminacyjną i pomieszczeniem kontrolnym oraz doposażenie pięciu sal dydaktycznych.
Projekt zakłada także powstanie powszechnie dostępnych e-Podręczników, e-Bazy pytań i rozwiązań dotyczących zastosowania metody symulacji i zakupionego sprzętu, czy bazy dostępnych już źródeł wiedzy z zakresu symulacji medycznej. Studenci będą mogli ponadto korzystać z zapisów wideo każdego szkolenia oraz specjalnie przygotowanej aplikacji wspomagającej nauczanie.
Na udziale w projekcie skorzystają też dydaktycy, którzy przejdą szeroko zakrojone szkolenia przygotowujące ich do jak najlepszego wykorzystywania metody symulacyjnej w codziennej pracy ze studentami.
Realizacja projektu już się rozpoczęła. Pierwsze zajęcia w nowych salach rozpoczną się w nowym roku akademickim.