Polski sezon artystyczny

 Idea uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości nie ominęła także tarnowskiego teatru. „A to Polska właśnie!” – pod takim hasłem-cytatem przebiegać będzie rozpoczynający się sezon artystyczny, podczas którego twórcy spektakli zmierzą się z dziełami rodzimej literatury. Na początek „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry.

 

Z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, sezon 2018/2019 w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie upłynie pod zaczerpniętym z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego hasłem „A to Polska właśnie!”. W ciągi całego sezonu  twórcy spektakli mierzyć się będą z dziełami rodzimej literatury i spróbują odnaleźć uniwersalne wartości i aktualne tematy w tekstach wybitnych polskich autorów, od dawna nieobecnych na tarnowskiej scenie. Nie zabraknie także propozycji z kręgu dramaturgii współczesnej, w istotny sposób podejmującej temat „polskości” wczoraj i dziś. Rozpoczynający się sezon to nie tylko 100-lecie odzyskania niepodległości, ale także jubileusz teatru, który świętował będzie 65. rok działalności.

Jak co roku, sezon w tarnowskim teatrze rozpocznie się Ogólnopolskim Festiwalem Komedii Talia. W tym roku także Festiwal stał będzie pod znakiem literatury polskiej. Zainaugurują go gospodarze Festiwalu komedią „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry w reżyserii Wojciecha Malajkata. Premierowy pokaz spektaklu odbędzie się w niedzielę poprzedzającą Festiwal, 16 września.

Kumulacja obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości uświetniona zostanie widowiskiem muzycznym „Warto było” w reżyserii Ceziego Studniaka z muzyką Krzysztofa Wiki Nowikowa i scenografią Michała Hrisulidisa. Będzie to koprodukcja z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, a obok aktorów tarnowskiego teatru, wystąpią studenci IV roku kierunku Aktorstwo Teatru Muzycznego na Wydziale Aktorskim warszawskiej Akademii Teatralnej. Scenariusz, autorstwa Michała Pabiana, oparty jest na dokumentach, tekstach źródłowych, dziennikach i listach uczestników wydarzeń sprzed stu lat. Premiera warszawska odbędzie się 25 września w Teatrze Collegium Nobilium, w Tarnowie spektakl pokazany zostanie w teatrze 9 listopada.

W połowie stycznia Grzegorz Chrapkiewicz wyreżyseruje dwie jednoaktówki „Piaskownicę” i „Pierwszy raz”, których autor, Michał Walczak, jest jednym z najciekawszych współczesnych polskich dramatopisarzy oraz nominowanym do Paszportu Polityki współtwórcą kultowego warszawskiego kabaretu Pożar w Burdelu.

Kolejna propozycja to zaplanowany na koniec stycznia spektakl na podstawie „Trans-Atlantyku” i Dzienników Witolda Gombrowicza, w adaptacji reżysera Tomasza Gawrona, który w 2012 roku na tarnowskiej scenie wyreżyserował spektakl „Blackbird”.

Maj przyniesie premierę „Tanga” Sławomira Mrożka w reżyserii Edwarda Wojtaszka. Ta napisana ponad pół wieku temu groteskowa tragikomedia, należąca do klasyki polskiej literatury, wciąż inspiruje do nowych interpretacji i nadal idealnie opisuje nasze czasy i procesy, jakie w nich zachodzą.

Na początku czerwca najmłodsi widzowie będę mieli okazję wyruszyć w niezwykłą podróż do kraju Króla Maciusia Pierwszego, bohatera książki Janusza Korczaka. Premiera spektaklu w reżyserii Tomasza Piaseckiego odbędzie się z okazji Dnia Dziecka.

 

 

 

16.09.2018
Twój komentarz:
Ankieta
| | | |