Zapanować nad chaosem

 Tarnowscy radni przyjęli tzw. „uchwałę krajobrazową”. To oznacza, że wszechobecne  reklamy zostaną wreszcie uporządkowane, a z centrum miasta zniknął bilbordy.

 

Reklamy w Tarnowie zostaną uporządkowane. To efekt przyjętej przez tarnowskich radnych tzw. „uchwały krajobrazowej”. Z centrum miasta znikną reklamy nielegalne, szpecące, o wielkich gabarytach. Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja, podczas której radni jednogłośnie wskazywali, że dokument jest potrzebny. - Co ta uchwała daje? Ona porządkuje chaos reklamowy w mieście, wprowadza zasadę jednego szyldu, zakaz bilbordów w centrum miasta, całkowity zakaz banerów, ochronę obiektów zabytkowych przed reklamami, zakaz grodzenia osiedli mieszkań. To są wystarczające powody, aby tę uchwałę dzisiaj wprowadzić – mówi radny Tomasz Olszówka. – Komisja Rozwoju Miasta co do zasady opiniuje pozytywnie całość projektu - dodaje przewodniczący Komisji Rozwoju Miasta i Spraw Komunalnych.

Zgodnie z nową uchwałą, w Tarnowie obowiązywać będzie zakaz umieszczania reklam na budynkach zabytkowych, na ogrodzeniach, mocowania ich do balkonów, balustrad, rynien, rur spustowych lub wykuszy. Z miejskiego krajobrazu znikną też banery reklamowe. Bilbordy będą mogły być umieszczane wyłącznie w strefie F, a więc najdalej od centrum, a ich powierzchnia nie będzie mogła przekraczać 12 m kw.

Głównym celem wprowadzenia uchwały jest uporządkowanie chaosu wywołanego umieszczaniem w przestrzeni miejskiej reklam w nadmiernej liczbie, w sposób i w miejscach do tego nieprzewidzianych, a także zapanowanie nad niekontrolowanym umieszczaniem reklam wielkogabarytowych przy drogach i na elewacjach budynków.

Miasto ze względu na zróżnicowanie historyczno-funkcjonalne podzielono na sześć obszarów: obszar A – Rynek, B – ul. Żydowska, C- Stare Miasto, D – Śródmieście, E – Mościce, F – pozostały teren miasta. Kierując się w stronę granic miasta, zasady sytuowania tablic, reklam i urządzeń reklamowych będą coraz mniej restrykcyjne.

Od wejścia w życie uchwały będzie obowiązywać 12 miesięcy na dostosowanie istniejących reklam do nowych przepisów. Dla bilbordów czas ten wydłużono do 18 miesięcy. Miasto przewidziało także kary dla tych, którzy nie uwzględnią nowego prawa. Wówczas przeprowadzone zostanie postępowanie administracyjne, mające na celu ustalenie, czy doszło do naruszenia warunków określonych w uchwale, a jeżeli tak, to naliczone zostaną kary pieniężne.

Podczas prac nad uchwałą miejscy urzędnicy wyliczyli, że w Tarnowie jest około 30 tysięcy reklam i ich liczba sukcesywnie wzrasta. W obrębie starówki wyliczono ich blisko 1,2 tysiąca, w śródmieściu ponad 3,5 tysiąca, w tym tylko wzdłuż ulicy Krakowskiej ponad 800. Około 2 tysiące reklam znajduje się przy głównych drogach wjazdowych do miasta.

 

13.09.2019
Twój komentarz:
Ankieta
Czy wiesz, na kogo oddasz głos w drugiej turze wyborów?
| | | |