Kompetencje cyfrowe pod znakiem zapytania

 Znane są już tarnowskie wyniki ogólnopolskiego testu kompetencji cyfrowych. Jak podkreślają organizatorzy, Tarnów wyróżnił się na mapie Polski pod względem frekwencji. Co więcej, nauczycielka z Tarnowa zdobyła trzecie miejsce w całym kraju w kategorii dla nauczycieli. Niestety, ogólne wyniki testu pozostawiają wiele do życzenia - polska młodzież ma problem nie tylko z cyberbezpieczeństwem, ale też z narzędziami biurowymi, a nawet umiejętną obsługą mediów społecznościowych.

 

IT Fitness Test odbył się w Polsce już po raz trzeci. Na wielki test kompetencji cyfrowych składa się szereg pytań, sprawdzających nie tyle wiedzę, ile raczej umiejętności radzenia sobie z różnymi praktycznymi problemami świata cyfrowego. Takimi jak znalezienie najlepszego połączenia kolejowego, rozpoznanie próby internetowego oszustwa, czy podstawowa obsługa najważniejszych programów biurowych.

Jak przekazał organizator testu, Związek Cyfrowa Polska, tegoroczne rezultaty testu są znacznie poniżej oczekiwań. Średnia punktów w kategorii szkół podstawowych wyniosła zaledwie 46%. Jeszcze gorzej poradzili sobie uczniowie szkół średnich, którzy odpowiedzieli poprawnie na 36% pytań.

Z analizy poszczególnych części składowych testu wynika, że młodzi Polacy najlepiej radzą sobie z ogólnymi pytaniami dotyczącymi wyszukiwania w Internecie, a także z - co może dziwić - bardziej skomplikowanymi zadaniami z pogranicza matematyki i programowania. Dużo gorzej wypadła znajomość popularnych komunikatorów internetowych i narzędzi biurowych.

Niestety, także z cyberbezpieczeństwem nie jest najlepiej, co szczególnie martwi. - Bezpieczeństwo cyfrowe nie jest jednorodnym terminem. Pod tym pojęciem rozumiemy zarówno umiejętności obrony przed prostymi, a często bolesnymi w skutkach oszustwami internetowymi, jak i świadomość związaną z dezinformacją czy atakami o charakterze hybrydowym. W dzisiejszych czasach powinniśmy szczególnie dbać o to, aby młodzież miała wpojone zasady bezpiecznego poruszania się w świecie cyfrowym - mówi Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.

Tarnów dołączył do IT Fitness Testu, a miasto znalazło się w krajowej czołówce pod względem frekwencji. Nauczycielka ze szkoły podstawowej nr 9, Renata Kurczab, osiągnęła trzeci najlepszy wynik wśród wszystkich nauczycieli w kraju. Także w poprzednich edycjach testu najlepsza była właśnie nauczycielka z „dziewiątki” – choć do tej pory była to polonistka, Bogusława Kudła.

Średni rezultat sprawdzianu w tarnowskich szkołach podstawowych wyniósł 46%, natomiast uczniowie szkół średnich osiągnęli rezultat na poziomie 35%. To wyniki wpasowujące się w średnią krajową.

- Serdecznie dziękujemy Urzędowi Miasta Tarnowa za tak aktywny udział w IT Fitness Teście. Lokalny samorząd pokazuje, że zdaje sobie sprawę ze znaczenia kompetencji cyfrowych w życiu każdego z uczniów, ale też w kontekście rozwoju całej gospodarki i polskiego bezpieczeństwa cyfrowego – komentuje prezes Michał Kanownik.

W trakcie finału nagrodzono najlepszych tarnowskich uczniów i nauczycieli. Najlepsi w kategorii szkół podstawowych okazali się Sambor, uczeń Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego, oraz Filip i Roman ze Szkoły Podstawowej nr 1. Wśród uczniów szkół średnich nagrodzono Kamila i Pawła z Zespołu Szkół Technicznych im. Ignacego Mościckiego, oraz Wiktorię z Technikum nr 1. Wyróżnieni zostali także nauczyciele: Magdalena Kossoń z „jedynki” oraz wspomniane już Bogusława Kudła i Renata Kurczab z „dziewiątki”.

 

 

02.12.2024
Twój komentarz:
Ankieta
Jak oceniasz pierwsze miesiące pracy nowego samorządu Tarnowa?
| | | |