We worek, 17 grudnia, w Centrum Sztuki Mościce posłuchać będzie można wykładu „W klasie bez tablicy”. Wykład dotyczyć będzie świata uczniów niedowidzących i niewidomych i ich niesamowitej umiejętności funkcjonowania w świecie opartym na wrażeniach wzrokowych i relacjach przestrzennych.
We wtorek, 17 grudnia, o pracy w różnych zakątkach świata z dziećmi niedowidzącymi i niewidomymi opowie w Centrum Sztuki Mościce dr hab. Bogusław Marek - anglista, emerytowany prof. KUL i dyrektor uniwersyteckiego Centrum Aktywizacji Osób z Niepełnosprawnością, bardziej znany jako ‘Bob’. Początek wykładu „W klasie bez tablicy” o godzinie 11.00. Wykładu posłuchać powinni rówieśnicy uczniów niedowidzących i w ten sposób choć trochę poznać ich świat.
Bogusław Marek od 30 lat zajmuje się wspieraniem edukacji niewidomych dzieci, starszych uczniów i studentów. Wiedzę i doświadczenie w dziedzinie tyflodydaktyki zdobywał w ośrodku w Laskach, a także podczas studiów i praktyk pedagogicznych w Wielkiej Brytanii.
Bezpośredni kontakt z niewidomymi uczniami pozwolił mu na opracowanie szeregu pomocy dydaktycznych, ułatwiających wyjaśnienie trudnych do zrozumienia pojęć opartych na wrażeniach wzrokowych i relacjach przestrzennych. W swojej pracy szczególną uwagę zwraca na przygotowanie niewidomych uczniów do tworzenia i korzystania z rysunków dotykowych. Wiedzą w tym zakresie dzieli się prowadząc warsztaty dla niewidomych dzieci i ich nauczycieli w Polsce, w kilku krajach Europy, a także w USA, Japonii, Indiach, Nepalu, Australii, Nowej Zelandii, Samoa, Palau, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i w Singapurze. Jest jurorem i przedstawicielem Polski w “Typhlo&Tactus” - międzynarodowych konkursach książek z dotykowymi ilustracjami.
W roku 2002, za program “Angielski dla niewidomych”, królowa Elżbieta II uhonorowała Bogusława Marka Orderem Imperium Brytyjskiego.
Podczas wykładu poruszony zostanie temat brajla - dotykowego pisma niewidomych, które dla ludzi widzących wygląda trochę jak tajemniczy szyfr. Jego podstawy można jednak opanować w ciągu kilkudziesięciu minut.
Będzie też o kostce do gry - czy to możliwe, żeby zwykła kostka do gry była kluczem do tajemniczego szyfru, którym można zapisać na przykład takie zdanie: 46 452 1 2346 1345 1 134 1 123 124 1 12 15 2345 12 1235 1 452 123 1? A może ktoś wie dlaczego 123 to czasem tyle samo co 231 albo 312?
I jeszcze zagadka dla lubiących rysować: czy ktoś potrafi narysować drzewo w ciągu jednej sekundy albo autobus za pomocą trzech kresek? I jak sprawić, żeby rysunki można było oglądać palcami i żeby same opowiadały o sobie?
Uczniowie widzący mają najczęściej niewielką wiedzę na temat tego, jak uczą się ich niewidomi rówieśnicy i mogą być zaskoczeni szeroką gamą prostych i zaawansowanych technicznie pomocy dydaktycznych, przystosowanych do potrzeb osób niewidomych. Książki z dotykowymi ilustracjami, "mówiące" dotykowe rysunki i mapy, pomoce pozwalające zrozumieć trudne pojęcia, maszyny do pisania w brajlu, komputery z oprogramowaniem pozwalającym na korzystanie z nich osobom niewidomym, "mówiące długopisy" - to tylko część "atrakcji", które z pewnością zainteresują odwiedzających towarzyszącą wykładowi wystawę, połączoną z błyskawicznym "kursem" poruszania się z białą laską i pełnienia roli przewodnika osoby niewidomej.
Bilety na wykład w cenie 10 zł są do kupienia online lub w kasie CSM.