Gdy świat zalewają puste obietnice, a młodzież szuka sensu – Zespół Szkół w Czchowie proponuje coś innego - prawdziwe kompetencje, realne doświadczenie i korzenie, które nie krępują, lecz pozwalają rosnąć. Dlatego niewielka szkoła znad Dunajca zdobyła tytuł Lidera Małopolski w Gospodarce Obiegu Zamkniętego 2025. Za konkretne działania i uczniów, którzy nie tylko uczą się o ekologii – ale ją praktykują.
W Czchowie edukacja to działanie. Efektem jest tytuł Lidera Małopolski w Gospodarce Obiegu Zamkniętego 2025, który Zespół Szkół zdobył za konkretne działania. Uczniowie w szkolnym ogrodzie segregują odpady. Na warsztatach konstruują przedmioty z recyklingu. W konkursie o Gospodarce Obiegu Zamkniętego zdobyli właśnie II miejsce w Małopolsce i środki na dalszy rozwój. To nie przypadek. „Ogranicz. Wykorzystaj. Odzyskaj” – to hasło, które tu żyje. W salach, na korytarzach, w projektach międzyszkolnych i lokalnych. Uczniowie w ramach programu Erasmus+ odwiedzili Hiszpanię, gdzie łączyli praktykę zawodową z rozwijaniem kompetencji językowych i kulturowych. Na kolejny rok szkoła uzyskała rekordowo wysokie wsparcie na podobne działania - ponad 100 tys. euro wykorzysta na rozwój umiejętności zawodowych uczniów i kadry. W Polsce takie wsparcie otrzymało jedynie 30 najwyżej ocenionych szkół i instytucji z 700 ubiegających się placówek. Ponadto młodzi ludzie zarządzają firmami w wirtualnych symulacjach REVAS, biorą udział w warsztatach z Uniwersytetem Rolniczym, uczą się ekonomii, marketingu i samodzielności. Piszą własne scenariusze kariery, mając do dyspozycji nauczycieli-przewodników.
Mijający rok szkolny przyniósł też inne sukcesy. Michał Wszołek z klasy 3 Technikum Ekonomicznego zdobył tytuł laureata w ogólnopolskim konkursie lingwistycznym "Duety", imponując biegłością w dwóch językach obcych. Sześć uczennic klas III i V znalazło się w gronie finalistów Konkursu Wiedzy o Podatkach, organizowanego przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych pod patronatem Ministerstwa Finansów. Młodzież z Czchowa odnosiła też sukcesy w konkursie „Poznaj i naśladuj patronów szkół”, a sportowcy – dziewczęta i chłopcy – stawali na podium podczas Małopolskich Mistrzostw w Tenisie Stołowym.
Tu szkoła to nie wyspa. To żywy organizm współpracujący z uczelniami, firmami, organizacjami pozarządowymi. Dzięki partnerstwu z Uniwersytetem Rolniczym uczniowie biorą udział w eksperymentach, wykładach i projektach badawczych. Dzięki firmom z regionu uczą się zawodu. W rezultacie nie boją się mówić własnym głosem i nie wstydzą się marzeń. W Czchowie ekologia nie jest modą, lecz codziennością. Uczniowie wiedzą, ile kosztuje wyprodukowanie plastikowej butelki. Wiedzą, co to jest ślad węglowy. Wiedzą też, że małe zmiany – torba zamiast foliówki, woda z kranu zamiast ze sklepu – mają znaczenie i że odpowiedzialność zaczyna się od siebie. Właśnie dlatego ich szkoła to edukacyjne laboratorium przyszłości, w którym nie trzeba wybierać między wiedzą a wartościami. Uczniowie Zespołu Szkół w Czchowie uczą się na jedną zmianę, co znacznie ułatwia organizację dnia i życie rodzinne.
Być może największą siłą szkoły jest jednak to, że nie boi się być sobą. Nie goni za rankingami, choć potrafi się w nich dobrze zaprezentować. Nie kopiuje cudzych pomysłów, bo tworzy własne. I nie uczy tylko faktów, ale też myślenia, odwagi i szacunku. To społeczność i inwestycja w ludzi, która naprawdę się opłaca. Jeśli zatem ktoś szuka szkoły, w której młody człowiek prócz tego, że zda maturę, odnajdzie także swoje miejsce – Czchów może być dobrą odpowiedzią. Z wiedzą. Z misją. I z przyszłością.