Do 30 procent oszczędności na paliwie, niska emisja zanieczyszczeń, cicha praca i bezpieczeństwo jazdy – takie zalety ma zaprezentowany w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Tarnowie autobus Solbus, zasilany skroplonym gazem ziemnym. W czerwcu rozstrzygnięty zostanie przetarg na zakup pięciu pojazdów, a jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, MPK wzbogaci się o 45 takich autobusów.
W Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Tarnowie odbyła się prezentacja autobusu zasilanego skroplonym gazem ziemnym LNG. W obecności przedstawicieli mediów autobus został zatankowany z mobilnej stacji paliw, która ma tą zaletę, że może stanąć w każdym niemal miejscu i obsłużyć nawet 20 autobusów dziennie. W Polsce technologia LNG jest obecnie z powodzeniem stosowana w Olsztynie i Warszawie.
Prezentowany autobus Solbus to jaskółka zwiastująca mający się pojawić na tarnowskich ulicach nowy tabor. MPK będzie starać się o pozyskanie dofinansowania z funduszy europejskich, a w czerwcu rozstrzygnie przetarg na zakup pięciu pierwszych pojazdów, które mają stanowić wkład własny w ramach planowanego projektu.
Docelowo wymienionych ma zostać 45 autobusów. Przy Solbusach na kosztach paliwa zaoszczędzić można do 30 procent. Nie bez znaczenia jest też bardzo niska emisja spalin. - Zanieczyszczone powietrze jest zmorą każdego miasta, a polskich w szczególności. Chcemy skorzystać z możliwości finansowania z funduszy europejskich i zakupić autobusy o podobnym standardzie, które mają być przede wszystkim bardziej przyjazne dla środowiska – mówił podczas prezentacji prezydent Roman Ciepiela. Przedstawiciel firmy Solbus przekonywał o innych zaletach pojazdu. - Autobusy zasilane LNG pracują ciszej niż te na ropę, a jedno tankowanie wystarczy do przejechania 400 km. Ponadto, są to najbezpieczniejsze modele, o czym może świadczyć fakt, że jeżdżą po Disneylandzie. Co prawda prezentowany dziennikarzom model przez dłuższą chwilę po zatankowaniu nie chciał odpalić, ale prezes MPK potrafił to wyjaśnić - zbyt wysoka temperatura gazu ciekłego, która utrudniła rozruch. - Było to testowe tankowanie ze stacji mobilnej, przy korzystaniu ze stacji tradycyjnej w sposób ciągły taki problem nie występuje – tłumaczył Jerzy Wiatr.
Przypomnijmy, że autobusy zasilane skroplonym gazem ziemnym mają szereg zalet w kontekście ochrony środowiska. Silniki zasilane tym paliwem są dużo bardziej przyjazne dla środowiska pod względem emisji zanieczyszczeń.