Do końca przyszłego roku w Małopolsce powstanie ponad 170 kilometrów nowoczesnych tras rowerowych. Do trwającej już budowy odcinka z Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic, dołączają kolejne budowy – trasy, która połączy Zakopane i Sromowce Niżne oraz trasy od Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki. Do 2020 w Małopolsce ma powstać łącznie prawie 1000 kilometrów nowoczesnych tras rowerowych.
W Małopolsce sukcesywnie powstają kolejne odcinki tras rowerowych. Do rozbudowywanego od września 12 kilometrowego odcinka VeloDunajec z Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic, teraz dołączają kolejne.
Właśnie ruszyła budowa 67 kilometrowego odcinka VeloDunajec, który połączy Zakopane i Sromowce Niżne oraz liczący 92 kilometry odcinek ścieżki EuroVelo4 od Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki. Wszystkie trzy inwestycje kosztować będą ponad 20 mln złotych.
Powstanie nowych etapów EuroVelo 4 i VeloDunajec to kolejny element rozbudowy zintegrowanej sieci ścieżek rowerowych VeloMałopolska, która do 2018 roku liczyć będzie łącznie prawie 650 kilometrów, natomiast docelowo, w 2020 roku, jej długość wyniesie blisko 1000 kilometrów. - Małopolska od dawna jest krajowym liderem w budowie ścieżek rowerowych. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy przebiegały przez całe województwo i główne miasta regionu. Z części ścieżek można już korzystać, a jeszcze w tym roku oddamy rowerzystom ponad 175 km nowych tras. Mam tu na myśli dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej: pierwszy od Drwini do Szczucina drugi od Brzeszczy do Skawiny – mówi Jacek Krupa, Marszałek Województwa Małopolskiego.
Trasa biegnąca z Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki, będzie kosztować ponad 5,5 mln złotych. Eurovelo 4 rozpocznie swój bieg na wale przeciwpowodziowym Wisły w Woli Batorskiej, gdzie płynnie połączy się z Wiślaną Trasą Rowerową, dalej przebiegać będzie drogami lokalnymi, a następnie ulubionymi przez miłośników jednośladów ścieżkami Puszczy Niepołomickiej - Drogą Królewską i Żubrostradą. W dalszej części szlak rowerowy poprowadzony zostanie drogami lokalnymi do Mikluszowic, a dalej po wale rzeki Raby. Od węzła Brzesko do węzła Tarnów Zachód wykorzystane zostaną drogi serwisowe autostrady A4 oraz publiczne drogi gruntowe, na których wzdłuż ośmiu kilometrów położona zostanie nawierzchnia bitumiczna. W projekcie przewidziano wykonanie dwóch kładek, a także rozbudowę chodnika dla pieszych. Pierwsi rowerzyści przejadą po ścieżce pod koniec października przyszłego roku.
Do połowy grudnia 2017 roku powstanie natomiast odcinek łączący górską stolicę Polski ze Sromowcami Niżnymi. Ścieżka rowerowa przebiegać będzie zarówno po nowo wybudowanych trasach, jak i wykorzysta istniejące drogi publiczne o małym natężeniu ruchu oraz ścieżki rowerowe „Szlaku wokół Tatr”. Urozmaiceniem dla rowerzystów będzie przejazd po zaporze bocznej na jeziorze Czorsztyńskim oraz kładce wybudowanej wzdłuż zapory na jeziorze w Sromowcach. Na budowę trasy samorząd małopolski przeznaczył 11,6 mln złotych. - Plany na przyszły rok są bardzo ambitne o czym świadczą podpisane przez nas umowy z wykonawcami i te, które zamierzamy jeszcze podpisać. Obok rozpoczynających się inwestycji VeloDunajec i EuroVelo 4 do końca przyszłego roku powstaną także kolejne odcinki dróg VeloRudawa i VeloRaba. Zakładamy, że do końca 2017 roku będzie gotowych kolejne 170 km tras - mówi Leszek Zegzda, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego.
W połowie 2018 roku do użytku cyklistów podróżujący po obydwu ścieżkach oddanych zostanie kilka Miejsc Obsługi Rowerzystów. W każdym z punktów miłośnicy jednośladów będą mogli nie tylko zjeść, odpocząć lub schronić się przed słońcem, wiatrem i deszczem, ale także naprawić rower i dzięki specjalnie przygotowanym tablicom informacyjnym z mapami turystycznymi, sprawdzić na jakim etapie trasy obecnie się znajdują.