Szczyt „Grupy Wyszehradzkiej" w Tarnowie
W dniach 14 - 17 grudnia goszczą w powiecie tarnowskim przedstawiciele Lokalnych Grup Działania ze Słowacji, Węgier oraz z Polski. Delegaci przyjechali na zaproszenie Lokalnej Grupy Działania Dunajec-Biała. 16 grudnia odbędzie się również konferencja zorganizowana przez Tarnowską Organizację Turystyczną. Tematem konferencji, w której wezmą udział zagraniczni goście, będą szanse i zagrożenia w turystyce regionalnej i wiejskiej w naszej części Europy.
Na zaproszenie Lokalnej Grupy Działania Dunajec-Biała, obejmującej swym zasięgiem teren gmin: Ciężkowice, Pleśna, Wojnicz i Zakliczyn w powiecie tarnowskim przebywają z trzydniową wizytą przedstawiciele LGD ze Słowacji, Węgier i Polski. Członkowie Lokalnych Grup Działania będą dyskutować o możliwościach współpracy w ramach międzynarodowego projektu dotyczącego rozwoju turystki na obszarach wiejskich. 16 grudnia odbędzie się również konferencja zorganizowana przez Tarnowską Organizację Turystyczną, w której wezmą udział zagraniczni gości. Tematem konferencji będą szanse i zagrożenia w turystyce regionalnej i wiejskiej w naszej części Europy.
- Światowy kryzys finansowy i zmiany klimatyczne stworzyły nowe warunki jeśli chodzi o konwencjonalne postrzeganie turystyki. Wzrasta liczba osób, które zamiast na kosztowne, egzotyczne wakacje i wylegiwanie się na plaży wolą dziś pojechać na wieś czy do jakiejś bezpiecznej części Europy, gdzie nie grozi im ani wybuch wulkanu ani fala tsunami - mówi
Stanisław Haraf, prezes zarządu LGD Dunajec-Biała.
- Sytuację tę należy umiejętnie wykorzystać przez właściwe rozpoznanie oczekiwań turystów, wzbogacenie oferty wypoczynku i dopasowanie towarzyszących im odpowiednio przygotowanych działań marketingowych.
Trend ten wydają się potwierdzać prognozy Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO). Według przewidywań tej organizacji do roku 2020 ogólna liczba podróży międzynarodowych wzrośnie do pułapu około 1,6 mld rocznie. Oznacza to wzrost o blisko 600 milionów. Z czego, według szacunków UNWTO, najwięcej turystów przyjedzie do Europy (717 mln). Organizacja zwraca również uwagę na fakt, że także coraz częściej podróżują mieszkańcy Azji i Pacyfiku oraz Bliskiego Wschodu dla których Europa jest atrakcyjnym kierunkiem odwiedzin.
W tym świetle sporym potencjałem wydaje się dysponować Europa Środkowa, która ze względu na usytuowanie i walory przyrodniczo krajobrazowe może w przyszłości stać się liczącym się zagłębiem turystyki aktywnej.
- Nasz region Europy jest wciąż jednak stosunkowo słabo poznany, ale zainteresowanie systematycznie wzrasta - wyjaśnia
Jan Czaja, prezes Tarnowskiej Organizacji Turystycznej.
- Wystarczy przypomnieć, że Kraków w tym roku odwiedziło 8.1 mln osób o osiemset tysięcy więcej niż w roku 2009. Mamy jednak wciąż wiele do zrobienia. Jak pokazały bowiem przeprowadzone w tym roku badania „Forum dla Polski” spośród indagowanych przedstawicieli europejskiej branży turystycznej co piąty nie ma nawet w ogóle pojęcia gdzie leży Kraków!
Możliwości rozwoju turystyki aktywnej oraz wspólnej promocji będą właśnie przedmiotem przygotowywanego projektu współpracy między Polską, Węgrami i Słowacją. Istotne jest stworzenie konkurencyjnej i atrakcyjnej oferty wypoczynku. Chodzi o to, by miejscowych przedsiębiorców tej branży, w szczególności gospodarstwa agroturystyczne, uzbroić w unikalny wachlarz usług. Żeby w ofercie agroturystycznej znalazło się nie tylko łóżko oraz
posiłek ale także jakaś ciekawa, wyróżniająca ją pozycja. By można przyjechać do gospodarstwa i nie tylko standardowo odpocząć i dobrze zjeść ale przy okazji nauczyć się zbierać grzyby, odbyć kurs podstaw rysunku malarskiego, wyplatania wikliny, pieczenia chleba itp.
- Zależy nam na urozmaiceniu i podniesieniu atrakcyjności oferowanych przez nas usług. Tak, żeby ludzie przyjeżdżali do nas z zainteresowaniem - mówi
Barbara Zych, właścicielka gospodarstwa agroturystycznego „Ziołowa Dolina".
W ramach projektu uczestnicy będą analizować więc możliwości zorganizowania wspólnych szkoleń, treningów, dofinansowania zakupu niezbędnych materiałów „dydaktycznych" itp.
Tym działaniom muszą równocześnie towarzyszyć odpowiednio zorientowane wysiłki samorządów mające postać inwestycji w infrastrukturę turystyczną. Budowa szlaków rowerowych, wież obserwacyjnych, wypożyczalni sprzętu wodnego w pobliżach rzek itp. Turystyka aktywna to także przecież jazda na rowerze, wycieczki piesze, sporty wodne, paintball. Jej popularność wzrasta z uwagi właśnie na coraz większą modę na aktywny wypoczynek. Partnerzy będą wspólnie zastanawiać się także nad sposobami działania i w tym zakresie. W planach jest min. powołanie lokalnych biur turystycznych, które wesprą agroturystów w procesie przygotowania atrakcyjnej oferty i będą jednocześnie pośredniczyć w pozyskiwaniu klientów oraz we wspólnej promocji, czy uczestnictwie w targach.
- Ogromnie ważna jest promocja - poskreśla Stanisław Haraf i wskazuje na korzyści płynące z takiej inicjatywy współpracy również i w tym wypadku.
- Dla pojedynczego regionu, z uwagi na astronomiczne koszty reklamy, sprawnie i skutecznie przeprowadzona kampania promocyjna w którymś wybranym kraju np. na zachodzie Europy jest praktycznie poza zasięgiem. Jeśli jednak połączyć siły i promować się wspólnie, jako euroregion, sytuacja ulega zmianie. Wciąż za pomocą tej samej reklamy dokonujemy efektywnego przekazu, pokazujemy dlaczego warto do nas przyjechać ale jednocześnie jej koszty maleją w istotnym stopniu ponieważ rozkładają się na wszystkich uczestników.
Planowane jest również stworzenie internetowego portalu. Jak przekonuje Jan Czaja cała branża internetowa mocno się rozwija i akurat tylko w turystyce nie widać wyraźnych wzrostów. Na polskim rynku branży turystycznej wciąż istnieje niezagospodarowana nisza w zakresie e-turystyki. Na podstawie badań Instytutu Turystyki, stwierdzono, że w ostatnich latach coraz częściej Polacy rezygnują z samodzielnej organizacji wyjazdu i zwracają się w tym celu do biura podróży. W latach 2005-2009 odsetek klientów którzy decydowali się na zakup zorganizowanej wycieczki wzrósł o 5%. Na przeciw tym oczekiwaniom ma właśnie wychodzić portal internetowy, którego silnym elementem będzie turystyka aktywna.
15.12.2010