Podsumowanie edukacyjnego projektu

 W tarnowskiej delegaturze Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego odbyło się podsumowanie projektu edukacyjnego „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli – drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego”. Był to największy tego typu projekt w kraju i największy projekt edukacyjny w historii powiatu tarnowskiego.

 

Projekt „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli – drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” przez blisko dwa lata realizowany był w przeszło 160 placówkach w powiecie tarnowskim – przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Uczestnikami byli nauczyciele oraz dyrektorzy zarówno szkół prowadzonych przez starostwo, jak i placówek prowadzonych przez wszystkie gminy w powiecie. Łącznie uczestniczyło w nim prawie 2,5 tysiąca osób, a na jego realizację starostwo otrzymało 4,3 mln zł. Współfinansowany był ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekt, największy w historii powiatu, podsumowano 8 lipca w Tarnowie, konferencją w delegaturze Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

W projekcie pracowało 21 Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji – w wymiarze pełnego etatu lub połowy. Do ich zadań należało m.in. nawiązanie kontaktu ze szkołą lub przedszkolem, pomoc w zdiagnozowaniu potrzeb placówki, wsparcie w przygotowaniu Rocznego Planu Wspomagania oraz towarzyszenie przy jego realizacji. Działały także sieci współpracy i samokształcenia. Liczyły po 25 nauczycieli zakwalifikowanych z różnych szkół lub przedszkoli, a spotkania prowadził koordynator danej sieci współpracy i samokształcenia, wyłoniony w drodze konkursu. Omawiane tematy to np. skuteczne sposoby zachęcania uczniów do czytania, praca z nowoczesnymi technologiami i edukacja filmowa. Spotkania odbywały się równolegle z warsztatami i szkoleniami wynikającymi z planu działania SORE.

Według Zbigniewa Karcińskiego, wicestarosty tarnowskiego, wdrożenie projektu pomogło zwiększyć efektywność procesów edukacyjnych i wychowawczych. – Idea kompleksowego wspomagania szkół ma bardzo wielu zwolenników ze strony środowiska oświatowego. Jest odpowiedzią na dawno już sformułowaną potrzebę zmiany, wynikającą z nieefektywności obecnego systemu doskonalenia. Nauczyciele i dyrektorzy szkół, jak również wielu pracowników instytucji wspierających rozwój szkół, widzą konieczność zmian w zakresie kompleksowego wspomagania. W tym zakresie władze samorządowe powiatu tarnowskiego będą dążyć do jego kontynuowania i dalszego wdrażania już uzyskanych efektów, mamy nadzieję we współpracy z zainteresowanymi samorządami gminnymi – mówił wicestarosta.

Zdaniem prof. dr hab. Edmunda Juśko, Dyrektora Wydziału Edukacji, Kultury i Promocji Starostwa Powiatowego w Tarnowie dyrektorzy szkół i przedszkoli otrzymali pomoc zarówno w bieżącym organizowaniu pracy jednostki, jak i przygotowaniu się do zmian wprowadzonych w systemie oświaty. Nauczyciele otrzymali zaś kompleksową pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej ułatwiającą im wdrożenie do praktyki zawodowej tychże zmian. - Powinno to wszystko wpłynąć na uzyskiwanie przez uczniów lepszych wyników dydaktycznych oraz pomóc im w rozwoju swoich zainteresowań ułatwiających w przyszłości wybór drogi zawodowej. Końcowym efektem winno być zadowolenie rodziców. Zadowolenie klientów ze szkoły to najlepsza jej promocja – twierdzi Edmund Juśko.

Podczas spotkania podsumowującego projekt uzyskane efekty i wyniki przedstawiła jego koordynatorka, dr Barbara Dagmara Niziołek, dyrektor Samorządowego Centrum Edukacji w Tarnowie. Wręczono podziękowania i zaprezentowano okolicznościową publikację.

 

 

09.07.2015
Twój komentarz:
Ankieta
Jak spogladasz na nowy rok?
| | | |