Czy leci z nami bagaż?

 Majówka i wakacyjny sezon urlopowy zbliżają się wielkimi krokami. Dla lotnisk to wyjątkowy okres, podczas którego obsługują wzmożony ruch pasażerski. Choć infrastruktura lotnicza jest stale modernizowana, to wciąż jednym z największych problemów, z jakimi muszą mierzyć się podróżni, są opóźnione lub zgubione bagaże.

 

Według badania SITA 2018 Baggage Report, w 2017 r. europejskie lotniska były światowym liderem zagubienia bagażu i niemal co 140 pasażer nie mógł cieszyć się z odbioru swojej walizki po lądowaniu. Choć niekorzystne statystyki wciąż ulegają poprawie za sprawą coraz lepszych systemów zarządzania bagażem, to jednak ryzyko rozpoczęcia urlopu czy podróży służbowej bez przedmiotów osobistych jest nadal wysokie. Do zagubienia walizki dochodzi najczęściej w wyniku zamieszania, problemów na lotnisku, awarii urządzeń transportujących w porcie wylotowym, ze względów operacyjnych lub z powodu pomyłki.

Istnieje wiele możliwości, by zminimalizować możliwość zagubienia bagażu. Przede wszystkim należy podpisać go imieniem i nazwiskiem, lub oznaczyć charakterystycznym emblematem. Jeśli przewożona zawartość jest wyjątkowo cenna, warto pomyśleć o zadeklarowaniu wyższej wartości bagażu w trakcie odprawy. Co prawda wiąże się to z koniecznością wniesienia stosownej opłaty, jednak pozwoli na lepsze zabezpieczenie przewożonych przedmiotów. Równie istotne jest odpowiednie zarezerwowanie poszczególnych etapów podróży tak, aby przerwy pomiędzy lotami nie były za krótkie (absolutne minimum to 35 minut). Po odebraniu bagażu z taśmy karuzeli należy upewnić się, czy przypadkiem nie pomyliliśmy walizki. Przewoźnik bowiem nie ponosi odpowiedzialności za bagaż, gdy zostanie on omyłkowo zabrany przez innego podróżnego.

Gdy, mimo wszystko, zagubienie bagażu stanie się faktem, warto jak najszybciej udać się do Biura Reklamacji Bagażowych, zwanego też Biurem Bagażu Zaginionego  Tam o zaistniałej sytuacji należy poinformować obsługę portu lotniczego lub przedstawiciela linii lotniczej, który w takich przypadkach jest pierwszym źródłem informacji. W poszukiwaniach pomoże potwierdzenie nadania bagażu, odebrane podczas odprawy w porcie wylotu. Należy też dokładnie opisać bagaż i podać swoje dane kontaktowe. Dokonanie zgłoszenia jest niezwykle ważne – jego brak może wiązać się z tym, że przewoźnik nie weźmie odpowiedzialności za zgubę. Podczas dokonywania zgłoszenia personel stanowiska bagażowego wprowadzi dane o zaginionym bagażu do systemu śledzenia Worldtracker Baggage Tracking. Trzeba też wypełnić Raport Niezgodności Własności W zamian pasażer otrzyma bardzo ważny numer referencyjny, który umożliwi śledzenie aktualnych informacji o bagażu przez internet, a także posłuży do odbioru bagażu.

Zagubione bagaże zwykle dolatują kolejnym lotem. W sytuacji, gdy oczekując na doręczenie nagle potrzebne okaże się coś z zaginionej walizki, można zakupić zastępczo niezbędne rzeczy, a potem domagać się od przewoźnika zwrotu poniesionych kosztów. Pasażer ma prawo nabyć produkty takie jak kosmetyki czy bielizna lub coś do ubrania. Należy wówczas pamiętać, by zachować paragony i przekazać je przewoźnikowi wraz z wypełnionym wnioskiem w ciągu 21 dni. Jeżeli jednaki bagaż zaginął w trakcie podróży powrotnej, gdy pasażer wkrótce będzie mieć dostęp do niezbędnych przedmiotów w domu, koszty związane z zakupem nie będą pokryte przez przewoźnika ani ubezpieczyciela. ­

O przybyciu zguby do portu docelowego poinformuje przewoźnik. Odnaleziony bagaż można odebrać osobiście albo za pomocą kuriera, który dostarczy go pod dowolnie wskazany adres. Koszt dostawy spoczywa na liniach lotniczych. W przypadku, gdy bagaż nie odnajdzie się w terminie 21 dni od zaginięcia, zgodnie z konwencją montrealską poszkodowanemu przysługuje rekompensata finansowa w wysokości do 1131 SDR (umowna jednostka monetarna), co stanowi równowartość prawie 6000 złotych. To jednak skrajne przypadki, które są rozpatrywane indywidualnie. Warto pamiętać, że pasażer zawsze ma możliwość wniesienia skarg i zażaleń na linię lotniczą. Roszczenia można też zgłaszać do zakładu ubezpieczeń, jeśli wykupione zostało ubezpieczenie podróżne. Dokładny zakres odpowiedzialności przewoźników ograniczony jest przepisami międzynarodowymi.

25.04.2019
Twój komentarz:
Ankieta
| | | |